Acquisitie voor advocaten en andere juridische professionals
Klanten zijn de waardevolste component van een advocatenkantoor. Zij zijn dé bron van werk door jou herhaald in te schakelen. En dé bron voor verwijzingen door jou aan te bevelen. Besteed je te weinig tijd aan het uitbouwen van bestaande en werven van nieuwe relaties, dan is het een gemiste kans voor kantoor én jouw carrière als advocaat.
Bij het op- en/of uitbouwen van een eigen praktijk komt heel wat kijken. Om eens wat te noemen: welke klanten zijn een waardevolle aanvulling op het huidige cliëntenbestand? Wat maakt jou onderscheidend? Wat verwachten klanten tegenwoordig en maakt dat ze voor jou kiezen? Hoe kom je met nieuwe klanten in contact en hoe pak je het kennismakingsgesprek aan? Hoe bind je bestaande klanten en krijg je meer zaken van hen? Hoe maak je optimaal gebruik van jouw netwerk? En ook: hoe zet je LinkedIn en andere online kanalen in om jouw expertise zichtbaar te maken? Het is een greep uit de vele vragen die komen kijken bij opbouwen van of verder ontwikkelen van de al bestaande praktijk.
Als complete training of juist in losse modules
Deze training geeft je in een aantal modules beproefde antwoorden op deze en meer vragen. Je kunt deze als geheel of als losse workshops volgen. Altijd stemmen we de details af op jouw werkpraktijk, zodat de inhoud past bij de doelen van jouw kantoor. De modules zijn daarnaast individueel te volgen in één-op-één-trajecten, hiermee sluiten we nog meer aan bij jouw werkpraktijk.
In elke module wisselen theorie, talloze praktische tips, aansprekende voorbeelden, individuele oefeningen, groepsopdrachten en plenaire besprekingen elkaar af. De trainingsstijl is interactief en dynamisch, waarbij alle aandacht is voor ieders persoonlijke ontwikkelpunten.
Dynamisch aan de slag
De modules kenmerken zich door een zeer praktijkgerichte aanpak en inspirerende dynamiek. We kiezen voor een mix van werkvormen en afwisseling in het leerproces met onder meer filmpjes, voorbeelden, achtergrondinformatie, checklists, originele opdrachten en verdiepingstips. Bovendien staat veelvuldig oefenen centraal, waarbij we direct de vertaalslag maken naar de dagelijkse praktijk. Je ontdekt waar je goed in bent en hoe je dat talent benut, zodat het past bij jou én jouw (potentiële) klanten. Uiteraard ontvang je feedback en deel je ervaringen met de andere deelnemers. Bij elkaar is elke module er volledig op gericht om jouw commerciële slagkracht naar een hoger niveau te tillen.
Een praktisch werkboek is onderdeel van elke module. Volg je de totale training dan maak je tevens een overzichtelijk plan waarin alle onderwerpen samenkomen.
De workshops waren enerverend en heel erg leuk om te volgen. Ieder binnen kantoor heeft praktische handvatten gekregen om de klantrelaties te verbeteren en succesvol te marketen.
Els Doornhein, partner De Vos & Partners Advocaten N.V.
De modules
Module 1: eigentijdse acquisitie en relatiebeheer
De resultaten na het afronden van deze module:
- Je weet op welke criteria klanten en bedrijfsjuristen voor advocaten kiezen.
- Je zet eigentijdse klantgerichtheid in om aantrekkelijk te zijn en blijven voor klanten.
- Je hebt alle benodigde handvatten om klanten stevig te binden en relaties uit te bouwen.
- Je kent de voor jouw doelgroep geschikte acquisitiebronnen en marketinguitingen.
- Je past slimme timemanagementtips toe en maakt acquisitie integraal onderdeel van jouw werk.
Module 2: aansprekende (commerciële) gesprekken voeren
De resultaten na het afronden van deze module:
- Je weet hoe je regie houdt in gesprekken.
- Je hebt jouw gespreksvaardigheden aangescherpt voor meer positief resultaat.
- Je weet welke vragen te stellen om meer en beter werk te genereren.
- Je zet jouw expertise helder uiteen om klanten te helpen kiezen voor jou en jouw kantoor.
- Je zet jouw (non-)verbale communicatiekracht gericht in voor jouw deskundige profilering.
Module 3: de kracht van een sterk netwerk
De resultaten na het afronden van deze module:
- Je hebt je netwerk in beeld en weet waar je focus ligt.
- Je kiest gericht waar je – online en offline – gaat netwerken om je netwerk te verbreden.
- Je spreekt mensen moeiteloos aan op recepties, netwerkbijeenkomsten, seminars, etc.
- Je hebt de handvatten paraat om jouw netwerk optimaal in te zetten voor jouw praktijk.
- Je weet interessant werk van kantoorgenoten te krijgen.
Module 4: LinkedIn als digitale bron voor cliënten werven en behouden
De resultaten na het afronden van deze module:
- Je weet hoe je jouw LinkedIn-profiel goed inricht om jouw deskundigheid te benadrukken.
- Je laat jouw online netwerk groeien met personen die van belang zijn voor jouw praktijk.
- Je maakt actief gebruik van het platform, zodat je aantrekkelijk blijft voor je netwerk.
- Je benut de mogelijkheden om jouw vindbaarheid te vergroten.
- Je zet LinkedIn in om jezelf én jouw relaties verder te helpen met zakendoen.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intakeformulier waarop je kunt aangeven wat jouw leerdoelen zijn. Zo kunnen we de inhoud en opdrachten goed afstemmen op jouw verwachtingen.
Mede door de samenwerking met Daniëlle is het ons als advocatenkantoor in de nichemarkt gelukt om onderscheidend te zijn en onze naam kenbaar te maken en te houden. Daniëlle’s performance en presentatie overtrof mijn verwachtingen.
Peter van der Westerlaken, Managing director Hertoghs advocaten
Voor Advocatenblad schrijf ik een reeks artikelen over succesvol acquireren en relaties beheren. Je leest ze hier online.
Over mij
Als trainer, spreker en auteur van ‘Extreem klantgericht’, ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie‘ en ‘Verleid de Klant‘ help ik met een praktische, eigentijdse en inspirerende aanpak bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Al vele jaren help ik advocaten, (bedrijfs)juristen en andere juridische professionals om zich onderscheidend te profileren en op doeltreffende wijze klanten te vinden, hebben en houden. Op deze site vind je alvast tal van artikelen met tips, daarnaast ben ik voor BNR Nieuwsradio host van Dé Klantenpodcast.
Doelgroep: Advocaten, notarissen en bedrijfsjuristen.
Conform de Verordening op de advocatuur van de NOvA:
• Deze cursus draagt bij tot de ontwikkeling van de kennis en kunde van advocaten en bedrijfsjuristen.
• De inhoud en trainer is van academisch niveau.
• De deelnemers hebben de titel meester in de rechten.
De modules worden zowel los als in een compleet pakket op maat gemaakt voor kantoren en/of individuele advocaten en juristen. In de meeste gevallen is het mogelijk om opleidingspunten voor deze training te krijgen.