Acquisitie voor advocaten en andere juridische professionals

Klanten zijn de waardevolste component van een advocatenkantoor. Zij zijn dé bron van werk door jou herhaald in te schakelen. En dé bron voor verwijzingen door jou aan te bevelen. Besteed je te weinig tijd aan het uitbouwen van bestaande en werven van nieuwe relaties, dan is het een gemiste kans voor kantoor én jouw carrière als advocaat.

In samenwerking met De Juridische Academie heb ik deze commerciële training voor advocaten en andere juridische professionals ontwikkelt.

acquisitie voor advocaten training klantgerichtheid juridisch commercie

Waar begin je? Wat verwachten klanten en maakt dat ze voor jou kiezen? Ontmoet je potentiële klanten op netwerkbijeenkomsten of zijn er andere manieren? Hoe bind je bestaande klanten? Wat is er voor nodig om ál hun werk te krijgen? Hoe maak je optimaal gebruik van jouw bestaande netwerk? Waarom vertrekken klanten of schakelen zij een kantoorgenoot in? En ook: hoe zet je LinkedIn om jouw praktijk en jouw expertise zichtbaar te maken?

Als complete training of juist in losse modules

Dit practicum geeft je in vier modules beproefde antwoorden op deze en meer vragen. Je kunt het practicum als geheel of in losse modules volgen.

Elke module wisselen theorie, talloze praktische tips, oefeningen, groepsopdrachten, rollenspel met acteur en plenaire besprekingen elkaar af. De trainingsstijl is interactief en dynamisch, waarbij alle aandacht is voor jouw persoonlijke ontwikkelpunten. In het werkboek noteer je wat je de volgende dag in praktijk gaat brengen, zodat je daadwerkelijk werkt aan gedegen klantrelaties. Zowel ik als de andere trainer, hebben veel ervaring in het geven van trainingen binnen het juridisch werkveld.

Dynamisch aan de slag

De modules kenmerken zich door een zeer praktijkgerichte aanpak en inspirerende dynamiek. We kiezen voor een mix van werkvormen en afwisseling in het leerproces met onder meer filmpjes, voorbeelden, achtergrondinformatie, checklists, originele opdrachten en verdiepingstips. Bovendien staat veelvuldig oefenen centraal, waarbij we direct de vertaalslag maken naar de dagelijkse praktijk. Je ontdekt waar je goed in bent en hoe je dat talent kunt benutten, zodat het past bij jou én jouw (potentiële) klanten. Uiteraard ontvang je feedback van de trainers en deel je ervaringen met de andere deelnemers. Bij elkaar is elke module er volledig op gericht om jouw commerciële slagkracht naar een hoger niveau te tillen.

Een praktisch actieplan is onderdeel van elke module. Volg je de totale training dan maak je tevens een overzichtelijk plan waarin alle onderwerpen samenkomen.

De modules

Module 1: eigentijdse acquisitie en relatiebeheer

De resultaten na het afronden van deze module:

  • Je weet waarop (grote) klanten en bedrijfsjuristen hun advocaten kiezen.
  • Je zet eigentijdse klantgerichtheid in om aantrekkelijk te zijn en blijven voor klanten.
  • Je hebt alle benodigde handvatten om klanten stevig te binden en relaties uit te bouwen.
  • Je kent de voor jouw doelgroep geschikte acquisitiebronnen en marketinguitingen.
  • Je past slimme tips toe om je timemanagement te bewaken.

Module 2: aansprekende (commerciële) gesprekken voeren

De resultaten na het afronden van deze module:

  • Je weet hoe je regie houdt in gesprekken.
  • Je hebt jouw gespreksvaardigheden aangescherpt voor meer positief resultaat.
  • Je weet welke vragen te stellen om meer en beter werk te genereren.
  • Je zet jouw expertise helder uiteen om klanten te helpen kiezen voor jou en jouw kantoor.
  • Je zet jouw (non-)verbale communicatiekracht gericht in voor jouw deskundige profilering.

Module 3: de kracht van een sterk netwerk

De resultaten na het afronden van deze module:

  • Je hebt je netwerk in beeld en weet waar je focus ligt.
  • Je kiest gericht waar je – online en offline – gaat netwerken om je netwerk te verbreden.
  • Je spreekt mensen moeiteloos aan op recepties, netwerkbijeenkomsten, seminars, etc.
  • Je hebt de handvatten paraat om jouw netwerk optimaal in te zetten voor jouw praktijk.
  • Je weet interessant werk van kantoorgenoten te krijgen.

Module 4: LinkedIn als digitale bron voor cliënten werven en behouden

De resultaten na het afronden van deze module:

  • Je weet hoe je jouw LinkedIn-profiel goed inricht om jouw deskundigheid te benadrukken.
  • Je laat jouw online netwerk groeien met personen die van belang zijn voor jouw werk.
  • Je maakt actief gebruik van het platform, zodat je aantrekkelijk blijft voor je netwerk.
  • Je benut de mogelijkheden om jouw vindbaarheid te vergroten.
  • Je zet LinkedIn in om jezelf én jouw relaties verder te helpen met zakendoen.

De trainers

Daniëlle de Jonge

Als trainer, spreker en auteur van ‘Extreem klantgericht’, ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie‘ en ‘Verleid de Klant‘ help ik met een praktische, eigentijdse en inspirerende aanpak bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Ik prikkel advocaten, (bedrijfs)juristen en andere juridische professionals om zich onderscheidend te profileren en op doeltreffende wijze klanten te vinden, hebben en houden.

Mr. Ruud Becker

Mr. Ruud Becker is oud-advocaat. Naast het trainen van juristen in organisaties van diverse omvang, maakt het publiceren en adviseren over managementvraagstukken bij het besturen van hoogopgeleide professionals onderdeel uit van de dagelijkse werkzaamheden.

Doelgroep: Advocaten, notarissen en bedrijfsjuristen.

Conform de Verordening op de advocatuur van de NOvA:
• Deze cursus draagt bij tot de ontwikkeling van de kennis en kunde van advocaten en bedrijfsjuristen.
• De inhoud en docenten zijn van academisch niveau.
• De deelnemers hebben de titel meester in de rechten.