vijf kenmerken van succesvolle verkopers

5 kenmerken van succesvolle verkopers

15 mei 2014 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Succes = de juiste dingen steeds weer doen. Deze quote hoorde ik een aantal jaar geleden op een podcast van een Amerikaanse businesscoach en het spreekt mij aan. Je bent immers zelf de regisseur van je eigen commerciële successen. Dat lijkt makkelijk gezegd, in de kern heb jij toch echt je succes voor een heel groot deel in eigen hand. In de trainingen en coachsessies die ik geef ontmoet ik geregeld heel succesvolle professionals en ondernemers. Mensen die weten waar ze goed in zijn en dat talent verder willen aanscherpen. Over het geheel genomen zie ik bij hen een aantal kenmerken die ongetwijfeld bijdragen aan dat succes. Herken jij ze bij jezelf?

Zo word je commercieel succesvol

1.    Weten wat je wil

Je bedrijf laten groeien, nieuwe diensten of producten lanceren, een nieuwe markt aanboren: maak voor jezelf glashelder waar je naar toe wilt. Het doel moet duidelijk zijn zodat je daar je plan op af kunt stemmen. En dan het liefst ook nog zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld met een omzet die je voor ogen hebt, het aantal medewerkers wat je wilt aantrekken of het aantal klanten in een bepaalde branche wat je wilt werven. Het doel helpt je om de rode draad voor jouw ideale einddoel voor ogen te houden.

2.    Durven focussen

Je doel haarscherp voor ogen hebben en houden maakt het makkelijker om te focussen. Onderweg kom je verleidingen tegen waar je ja tegen wilt zeggen, maar die misschien niet bijdragen aan wat jij wilt bereiken. Zaak dus om daar op te letten en je niet te laten afleiden. Focussen betekent niet dat je niet meer open hoeft te staan voor nieuwe inzichten of ontwikkelingen die zich voordoen. Natuurlijk hou je in de gaten wat er gebeurt, zodat je er waar nodig altijd op in kunt spelen.

3.    Risico’s nemen

Jezelf zover stretchen, zodat je nog maar een heel klein beetje in je comfort zone zit. Dat is de manier om echt een stap verder te komen en een nieuwe richting op te gaan. Dat betekent ook dat je risico’s neemt, want in de comfortabele modus kom je ook wel vooruit. En met risico’s nemen is helemaal niks mis zolang je er bij blijft nadenken.

4.    Overtuigend zijn

In ieder verkoopgesprek wil je de klant overtuigen van de beste keuze die gemaakt kan worden: zakendoen met jou. Overtuigingskracht is niet hetzelfde als een goed verhaal hebben. Het gaat over verdiepen in de ander, weten hoe je echt kunt helpen, waar de ander gevoelig voor is en daar jouw vragen en argumenten op afstemmen. Op een communicatief sterke manier, zowel verbaal als non-verbaal. En altijd door dicht bij jezelf te blijven, dan ben je onweerstaanbaar voor klanten.

5.    In beweging blijven

Ja, ook letterlijk in beweging door jezelf fit te houden. Want wie veel van zichzelf vraagt mag ook goed voor zijn of haar lijf zorgen. De beweging die ik bedoel is een andere, namelijk: blijven doorgaan. Heb je je doel bereikt, geniet er dan van. Om vervolgens weer op pad te gaan naar een nieuw doel waar jij warm voor loopt. Ontwikkel jezelf en blijf leren, jezelf uitdagen.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *