blog content ideeen artikelen

9 waardevolle content ideeën voor (blog)artikelen

28 nov 2013 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Al in 2008 heb ik – geïnspireerd door vakgenoot Rikkert Walbeek – de eerste stappen in het bloggen gezet en bijna meteen was ik ‘verslaafd’. Hoe leuk is het om kennis en tips te delen, waardoor anderen ook succesvol kunnen zijn?! En als mooie bijkomstigheid steeg het aantal bezoekers van mijn website naar enkele duizenden per maand en kwamen meer en meer nieuwe klanten op die manier met mij in aanraking. De tips voor blogsucces deel ik graag met je. Heb je geen eigen blog, dan kun je de artikelen ook aanbieden bij sites in jouw vakgebied. Voor vrijwel elke tip geldt bovendien dat je het zowel in geschreven vorm kunt toepassen als in de eigentijdse videoberichten die je op een blog plaatst.

Negen snelle en waardevolle content ideeën voor jouw onweerstaanbare blog

 

1. Denk aan de drie onderwerpen waarvan je wilt dat klanten aan jou denken als expert om hen te helpen.

Ontwikkel blogartikelen over die inhoud. Ben je tekstschrijver, geef dan tips over hoe je sterke webteksten schrijft. Personal organizer? Laat zien hoe iemand structuur aanbrengt in een mailsysteem. Etcetera. Bedenk wat jij kunt delen vanuit jouw rol als expert.

2. Geef een lijst van 5 / 7 / 9 / 11 (oneven werkt het best) tips over een bepaald onderwerp.

Zorg ervoor dat in de lijst je beste tip als een van de eerste vermeld staat.

3. Noteer 10 vragen die klanten met regelmaat stellen als ze jou inschakelen.

Of nodig lezers van je blog uit om hun prangende vraag op jouw vakgebied te stellen. Beantwoord elk van deze vragen in een artikel. Publiceer naar wens ook de naam van de persoon of het bedrijf (met toestemming!). Zo staan zij ook in de schijnwerpers dankzij free publicity.

4. Geef real-life succesverhalen.

Beschrijf een probleem dat je hebt opgelost voor een klant en gebruik dat als een springplank naar meer algemeen advies. Deze manier van je expertise tonen werkt veel en veel sterker dan zeggen dat je iets kunt.

5. Interview vakgenoten die de lezers van jouw blog interesseren.

E-mail interviews zijn heel gemakkelijk te doen: stuur de geïnterviewde 3 tot 5 vragen via e-mail, bewerk waar nodig de antwoorden en laat hen de definitieve versie goedkeuren. Plaats een link naar hun site bij het artikel om ook hen meer webtraffic te geven.

6. Lees vakbladen / -sites voor ideeën.

Zijn er hete hangijzers op dit moment in jouw vakgebied? Hoe controversiëler, hoe beter. Wees niet bang om je eigen mening te uiten. Jij bent immers de expert en de lezers willen jouw idee over een onderwerp graag weten.

7. Heb je een seminar bezocht of interessant artikel gelezen? Deel de opgedane kennis (let wel op eventuele bronvermelding!).

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, waardevolle informatie kan ook van anderen afkomstig zijn.

8. Beveel boeken aan die je van waarde vindt voor jouw lezers.

Beter nog: plaats er een recensie over, zodat men ook meteen weet waarom je het een goed boek vindt. Plaats er ook een directe (affiliatie)link bij, zodat iemand het boek meteen kan bestellen.

9. Leen een artikel van iemand anders, als je echt even geen inspiratie hebt. Benader de expert in kwestie en vraag of je een artikel mag doorplaatsen op jouw blog, vanzelfsprekend met linkjes en bronvermelding. Let wel op dat je het originele artikel intact laat.

 

 

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *