alternatieven voor met vriendelijke groet

Alternatieven voor ‘met vriendelijke groet’

Artikelen

Zakelijke brieven en mails eindigen meestal met ‘Met vriendelijke groet’. Niks mis mee, een correcte en professionele afsluiting. Tegelijkertijd wel een standaard-afsluiting. En Zakelijk Verleiden begint met opvallen tussen alle andere correspondentie. Met een beetje creativiteit bedenk je zo een variatie voor jouw organisatie!

Ter inspiratie een aantal voorbeelden die ik recent ben tegengekomen:

  • Met succesvolle groet
  • Met stijlvolle groet
  • Met gastvrije groet
  • Met sportieve groet
  • Met kleurrijke groet
  • Met zonnige groet

Jouw branche of vakgebied biedt ongetwijfeld ideeën voor een mooie afsluiter, zonder afbreuk te doen aan je professionele uitstraling.

Handtekening op papier?

De handtekening in brieven zet je bij voorkeur met een blauwe pen, om te voorkomen dat het een (zwarte) geprinte handtekening lijkt. Vermijd ook het tekenen ‘in opdracht’ waar mogelijk. Jouw klant wil graag jouw persoonlijke aandacht. Wil je een (offerte)brief extra persoonlijk maken, schrijf dan eens met pen een P.S. regel. Bijvoorbeeld met een toevoeging over een onderwerp waar jullie over gesproken hebben, zoals een aankomende vakantie van de klant, een gezamenlijke interesse, etc. Uiteraard wel in een goed leesbaar handschrift.

Afsluiting van een e-mail

De afsluiting in mails hou je professioneel door (net als in andere correspondentie) je bedrijfsnaam, naam en functie te vermelden. Daaronder zet je het bedrijfslogo en de contactgegevens. Als je contacten in de loop van de tijd wat informeler worden is je ‘afsluitende groet’ met naam voldoende. Het logo en de contactgegevens houden het nog steeds zakelijk, en dat is dan weer verstandig.

Gebruik altijd de PS

Een postscriptum onder je handtekening wordt altijd gelezen. Het valt op, want ineens staat er nog iets terwijl een e-mail al ‘klaar’ is. Dus dat krijgt aandacht. Maak daar gebruik van door nog een persoonlijke noot aan je verhaal toe te voegen. Of geef het een commercieel tintje en zet bijvoorbeeld “PS Heb je onze nieuwe bedrijfsfilm al gezien? Check het hier op YouTube”. Waarbij je dan van YouTube natuurlijk een hyperlink maakt.

Daniëlle de Jonge