publicaties in vakbladen en kranten acquisitie relatiebeheer netvliesmanagement

Benut je publicaties optimaal voor acquisitie en relatiebeheer

Artikelen

Columns, advertorials, interviews, persberichten: er zijn tal van manieren om jouw bedrijf te profileren in de media. Betaald en onbetaald. Online en offline. Nu is het natuurlijk zo dat niet iedereen jouw aandacht in de media onder ogen krijgt. Het is dus heel verstandig om daar een handje bij te helpen. Zo benut je de mogelijkheden van publicaties optimaal en zet je ze gericht in voor acquisitiedoeleinden. De belangrijkste tips heb ik voor op een rij gezet.

Dit doe je met jouw media-aandacht

  • Plaats een link naar het online artikel of een PDF van de gedrukte versie op de website van jouw bedrijf. Menuknoppen als ‘in de media’ of ‘publicaties’ op jouw website maken de lezer vaak nieuwsgierig. Check voor de zekerheid altijd of je dit rechtenvrij mag doen.
  • De link naar het artikel op de site van het medium is ook een optie. Wel mis je de kans dat geïnteresseerden naar jouw site komen. En daar wil je lezers uiteindelijk ook naar toe trekken.
  • Welke link je ook gebruikt, je kunt deze om te beginnen via social media bekend maken. Noem in de post de naam van het artikel of prikkel met wat de lezer kan verwachten (tips, nieuwe ontwikkelingen, etc).
  • Een heel krachtig middel om op te vallen bij klanten, prospects en andere zakenrelaties waar je direct contact mee hebt, is de PS-regel. In je e-mailhandtekening neem je gedurende een aantal weken een PS op. Bijvoorbeeld: ‘PS Recent verscheen mijn nieuwste column in zakenmagazine X, vol met tips over XYZ’ (en van het onderwerp XYZ maak je vervolgens de hyperlink).
  • Verstuurt jouw bedrijf een nieuwsbrief ? Ook daarin kun je het artikel opnemen.

Tot slot is het slim om mensen gericht te benaderen. Stuur het artikel – per mail of post – door naar contacten in je netwerk. Maak het begeleidende bericht persoonlijk en vermeld waarom je denkt dat de ander er iets aan heeft.

Veel plezier met schrijven en opvallen!

Daniëlle de Jonge