bevlogen verkopers medewerkers succesvol

Bevlogen verkopers hebben groot effect op klantgerichtheid

01 mei 2012 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Een van mijn klanten introduceert met regelmaat een nieuw ‘bedrijfsthema’. Van kantoor tot vergaderruimte en kantine hangen dan flyers met spreuken of andere tips die op dat thema slaan. Deze keer was de keuze gevallen op ‘bevlogenheid’ en ik las “Bevlogen werknemers beschikken over energie en toewijding. Ze hebben een grotere arbeidsproductiviteit en verzuimen beduidend minder dan werknemers die niet bevlogen zijn”. Bevlogenheid, mooi woord. Waar merk je aan dat iemand bevlogen is? En wat voor effect heeft bevlogenheid als het gaat om klantgerichtheid?

Aanstekelijke bevlogenheid

Je kent ze vast wel. Mensen die een enorme dosis energie uitstralen, niks is ze te veel. Ze hebben een opgewekte tred, sprankelen als ze met je praten of wanneer je naar ze kijkt als ze aan het werk zijn. Je wordt er vrolijk van! En ze vinden van alles leuk. De bevlogen commerciële mensen met wie ik in aanraking kom hebben een aantal dingen gemeen. Ze genieten er bijvoorbeeld van om klanten te bezoeken, het ‘spel’ van verkopen te spelen en zijn ook nog eens succesvol. Ze werken voor hun gevoel niet, maar doen datgene wat ze ontzettend leuk vinden. Werk is hobby, dat idee.

En jij, ben jij een bevlogen type?

Enthousiasme is het kernwoord. Het is er altijd en overal. In een gesprek met een (potentiële) klant, in een offerte, in telefoongesprekken en e-mailberichten: de uitstraling klopt en inspireert. Als er een checklist zou bestaan om te kijken of je bevlogenheid hebt, dan staan er ongetwijfeld ook de volgende punten op:

  • Je straalt professionaliteit uit, dat is je basishouding van alles.
  • Je hebt een stralend voorkomen vol zelfvertrouwen. In je lichaamstaal, stem- en taalgebruik en ook in persoonlijke verzorging en bijvoorbeeld conditie.
  • Je investeert in jezelf, bijvoorbeeld door het bijhouden van vakkennis.
  • Je hebt een sterke focus op doelen.
  • Je bent sociaal vaardig. Naar klanten, vrienden, familie en iedereen met wie je in contact komt.
  • Je staat open voor veranderingen en wilt ze tot een succes maken.
  • Je hebt de discipline om alles te geven voor positief resultaat.
  • Je bent in staat om zelfreflectie toe te passen en je resultaten te evalueren.

En nog veel en veel meer.

Bevlogen klantgerichtheid

Als bevlogen verkoper heb je oprechte aandacht voor de klant. Daarin ga je op een gezonde manier ver en dat zorgt er voor dat je van klanten gaat houden. Door zo’n aanpak zorg je voor groei van het klantenbestand en – minstens zo belangrijk – voor groei bij bestaande klanten. Rationaliteit en emotie gaan hand in hand, waarbij de nadruk ligt op de emotionele kant van een klantrelatie. Als je geniet van je vak ben je inspirerend voor klanten en anderen. Je hebt de creativiteit om zaken anders aan te pakken met nog meer resultaat tot gevolg.

Door bevlogenheid vinden mensen het fijn om met je om te gaan, er ontstaat loyaliteit en je vergroot de kans dat jouw klanten ambassadeurs van jouw organisatie worden. Succes voor beide kanten dus!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • thomas de peinder

    1 mei 2012 om 13:09 uur

    Slimme ondernemers, managers en verkopers investeren in hoffelijkheid, gewoon omdat het meer oplevert. Daarnaast is het voor bedrijven een maatschappelijke plicht om fatsoenlijk te zijn. Zorg dan als bedrijf dat je personeel een klantvriendelijke attitude heeft, want wat er niet in zit kan je er ook niet echt uit krijgen. Klantvriendelijkheid kan je individueel testen. Zonder deze test te doen kan je je aardig in de [toekomstige] werknemer vergissen. Trainingen hebben het meest effect als er ook aanleg voor is gebleken.Dat kun je testen met de salesindicator op mijn site.