een fan per dag jos burgers boekrecensie

Boekrecensie over ‘Een fan per dag’ van Jos Burgers

31 jan 2017 | Boekentips, Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Al bij de inleiding van het boek is het meteen raak: steeds meer bedrijven hebben klantgerichte ambities, dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat het daar bij blijft of dat de uitvoering vaak te wensen over laat. Jos Burgers kiest er daarom in zijn nieuwste boek ‘Één fan per dag’ voor om niet alleen volop inspiratie te geven over klantgerichtheid, hij pakt ook het thema gedragsverandering beet. Want alleen door daadwerkelijk te doen mag je rekenen op extra blije klanten. Of fans natuurlijk, want daar gaat het in dit boek over. En of je nu als zelfstandig ondernemer werkt of binnen een team bij een groter bedrijf: als je elke dag één klant tot fan weet te bekronen dan heb je er binnen no time een heleboel. Daar wordt iedereen vrolijk van!

Meester in het verzamelen van fans

Jos Burgers is een van mijn zeer gewaardeerde vakgenoten, we delen absoluut hetzelfde gedachtegoed en geven daar een eigen invulling aan. De keren dat we beide op een event onze presentaties geven zijn dan ook altijd weer een feestje. Hij is bovendien zelf meester in het verzamelen van fans. Zijn boeken en presentaties zitten vol humor en aansprekende voorbeelden en tips, ook nu heeft hij dat weer feilloos voor elkaar gekregen. Niet voor niks weet hij veel mensen te prikkelen om klanten in de watten te leggen. Door de diepere laag over gedragsverandering in dit boek is er geen enkel excuus meer om klanten niet maximaal te vertroetelen. Vrijwel altijd gaat dat het beste door kleine dingen en simpelweg de klant als mens zien, helemaal Human2Human.

Antwoord op belangrijke vragen

In het boek neemt hij je mee door antwoord te geven op hoofdvragen zoals Hoe?, Wanneer?, Wat?, Waarom? en ook Waarom niet?. In de korte, columnachtige hoofdstukken geeft hij daar vervolgens vorm aan. Door beeldend te verhalen over voorbeelden in de praktijk. Sommige van kleine bedrijven waarbij veel persoonlijk klantcontact is. Andere van grote organisaties waar het zich soms beperkt tot telefonische contactmomenten. Hij geeft daarnaast interessante achtergronden over hoe mensen denken en wat ze belangrijk vinden. Er is altijd wel iets bijzonders te doen, door iedereen! Als die voorbeelden zijn zo door te vertalen naar jouw dagelijkse praktijk. Voeg daar de bruikbare tips over concrete gedragsverandering aan toe en jouw klanten zijn je dankbaar. En een fan maken hoeft tenslotte maar één keer per dag, al mag het natuurlijk ook vaker.

En natuurlijk vol humor

Het boek leest heerlijk vlot en zit boordevol humoristische opmerkingen. Typisch voor zijn stijl van ideeën overbrengen. Extra toegevoegde waarde zit in de bijbehorende videoworkshop. Heel handig om te gebruiken bij vergaderingen of workshop en meteen een mooie uitleg van Jos Burgers zelf. Alles bij elkaar word je uitgedaagd om creatief te zijn en na te denken over hoe je elke dag de verwachtingen van jouw klanten gaat overtreffen. Ik wens je ontzettend veel fans toe!