communicatiesignalen rood oranje groen klantgericht verkoopgesprek

Communicatiesignalen: doe er wat mee

03 apr 2012 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Vaak blijkt dat non-verbale signalen een belangrijk onderdeel zijn van communicatie. Het is zinvol (en leuk!) om in gesprekken te letten op de signalen die over en weer gaan. Zelf bewust zijn van je non-verbale communicatie is verstandig. De signalen van je gesprekspartner oppikken is een must. Zo zorg je er voor dat een gesprek soepel verloopt en kun je indien nodig op tijd ingrijpen. De signalen zijn in te delen in drie groepen.

Groene signalen: niks aan de hand!

Groene signalen zijn de non-verbale uitingen die aangeven dat een gesprek prettig verloopt. Ze duiden over het algemeen op een open en ontspannen houding. Bijvoorbeeld:

  • Zichtbare handpalmen.
  • Oogcontact.
  • Armen niet over elkaar.
  • Voeten in de richting van de gesprekspartner.

 

Oranje signalen: op tijd bijsturen.

Bij oranje signalen is het opletten geblazen, ze geven aan dat je gesprekspartner minder prettig in het gesprek zit. Oranje signalen zijn bijvoorbeeld:

  • Lichaam wat weg gedraaid.
  • Wegkijken.
  • Armen meer gesloten.
  • Passieve houding.

Wanneer je dit merkt, kun je je waarneming benoemen en vragen of het klopt wat je ziet: “Het valt me op dat je wat minder betrokken aan het gesprek deelneemt, klopt dat?”. Je kunt ook minder direct handelen door het gesprek op een ander onderwerp te brengen. Of, indien je zelf veel aan het woord bent, een vraag te stellen aan je gesprekspartner om hem of haar zo uit te nodigen het woord te nemen. Let vervolgens op of de non-verbale signalen veranderen.

Rode signalen: stop!

Merk je in het gesprek rode signalen op, dan is het zaak om het gesprek snel te beëindigen. Blijkbaar heeft je gesprekspartner zijn of haar interesse verloren. Voorbeelden van rode signalen:

  • Op het horloge kijken.
  • Papieren bij elkaar schuiven / map dichtslaan.
  • Trommelen met vingers op tafel of tikken met een voet op de grond.
  • Zuchten.

Het gesprek voortzetten heeft geen nut. Uiteraard kan het wel goed zijn om je waarnemingen te uiten en te bekijken of je het gesprek toch nog kunt hervatten op dat moment.

Wees je bewust van de signalen en doe er je voordeel mee. Veel observatieplezier!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *