de commerciele revolutie recensie

De commerciële revolutie [boekrecensie]

09 mei 2017 | Boekentips, Commerciele slagkracht

De klanten van tegenwoordig zijn veeleisender dan ooit als het gaat om verwachtingen van service en een passend aanbod. Een verkoopproces inrichten zonder op tal van manieren gebruik te maken van internet is ondenkbaar. En met de millennials is er een gigantische groep kopers op de markt gekomen die u als bedrijf graag wilt verleiden zaken met je te doen. Het zijn zomaar een aantal redenen die de noodzaak weergeven om commercie vanaf nu anders aan te pakken.

Denken dat het in jouw branche niet zo’n vaart loopt is een grote denkfout. Want dat er al veel veranderd is staat vast. Dat er nog veel meer gaat veranderen eveneens. Niet morgen, maar nu. Tijd dus voor een heuse revolutie volgens auteur Wessel Berkman in zijn nieuwste boek ‘De commerciële revolutie’. Geen evolutie dus, want dat gaat te langzaam in de exponentiële groeifase waarin we zitten.

Commerciële ontwikkelingen

In de workshops en trainingen die ik geef benadruk ik constant dat verkopen wat we kennen van de achterliggende decennia niet meer bestaat. Natuurlijk, er worden nog steeds gesprekken met klanten gevoerd, we doen nog steeds onze uiterste best om de klant blij te maken en ook relatiebeheer blijft onverminderd van belang. Alleen de manier waarop heeft een grote draai gemaakt. Berkman zet in zijn boek kort en duidelijk uiteen welke ontwikkelingen er zijn op het vlak van de economie – veel nieuwkomers als concurrentie bijvoorbeeld – en de klant die aan de macht is. Ook millennials komen aan bod, omdat zij veel waarde hechten aan onder meer de maatschappelijke gedrevenheid van uw bedrijf en digitalisering voor hen een vanzelfsprekendheid is. Tot slot benoemd hij de ontwikkelingen in bedrijven, waar ‘customer centric’ denken centraal hoort te staan. De klantsuccesportfolio is vervolgens een mooie vervanging van het voormalige businessplan.

Drie pijlers

Met die wetenschap maakt Berkman een heel toegankelijke en praktische doorstap naar de drie pijlers om jouw bedrijf op orde te brengen voor de nieuwe aanpak. Geheel terecht is de eerste pijler social selling, een must voor ieder bedrijf. Leads genereren, opvolgen, vertrouwen opbouwen en meer staat uiteengezet in de bijbehorende blauwdruk. De tweede pijler – salesart-experience – laat zien hoe het verkoopgesprek is veranderd. Fan4Fan is als derde pijler de wijze waarop u van klanten verkopers maakt. Want als zij enthousiast over uw bedrijf zijn, dan helpen ze je maar wat graag aan nieuwe klanten. De onderwerpen komen op enthousiasmerende wijze voorbij in dit mooi vormgegeven boek. Met hier en daar een test om te kijken hoe jouw bedrijf er voor staat. Een goede start om er voor te zorgen dat je onderdeel bent van deze revolutie!

 

Bekijk hier alle verdere info over De commerciële revolutie

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *