de klant als koning

De klant als koning of president?

02 jul 2009 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Heb jij klanten of opdrachtgevers? Is het hetzelfde of zit er verschil in? Ooit wel eens bewust nagedacht over hoe jij de personen of bedrijven noemt die bij jou brood op de plank brengen? Een vriend van mij wel. Toen ik laatst iets zei over een opdrachtgever van een van mijn samenwerkingspartners, keek hij me bevreemd aan. ‘Opdrachtgever? Je hebt toch klanten?!’

Weg met het woord ‘opdrachtgever’

Zijn standpunt daarin is duidelijk: hij heeft alleen klanten. Het woord opdrachtgever bezorgt hem kriebels. Want, zo vertelde hij, ‘Ik neem geen opdrachten aan. Ik denk zelf na en zorg een oplossing, uiteraard in goed overleg met de klant’. Zijn gezonde eigenwijsheid (lees: ik-laat-me-niet-zomaar-wat-vertellen-en-opdragen) heeft hier wel een punt. Want het klinkt een stuk vriendelijker als je het zo bekijkt. Om het er nog even in te wrijven kreeg ik meteen de vraag of ik dan tegenwoordig workshops “Opdrachtgeversvriendelijkheid” geef in plaats van ‘Klantvriendelijkheid”….tja.

Van Koning naar president

De klant is koning gaat in zijn bedrijf evenmin op. Hiervoor is in de plaats gekomen dat de klant ‘president’ is, spreekwoordelijk dus. Een koning krijg je opgelegd en een president mag je zelf kiezen, is de achterliggende gedachte. Grappig. Misschien zijn het dit soort inzichten waardoor hij in de huidige markt een florerend bedrijf in de bouwsector runt?

En dus zat ik me deze week af te vragen: als je klanten hebt, hoe noem je dan de opdracht die je aanneemt? Ik maak namelijk altijd een opdrachtbevestiging waarin ik zoiets zet als ‘Hartelijk dank voor de opdracht om….’.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Copywriter

    29 juli 2009 om 20:18 uur

    Daar heb je een punt!

    Ik gebruik tot nu ook “Hartelijk dank voor uw opdracht.”

    Misschien is het beter om te spreken van…

    Ik kijk alvast uit naar een aangename samenwerking.

    en

    Hartelijk dank voor de aangename samenwerking.

  • Geert

    28 juli 2009 om 15:43 uur

    Heeft hij ook werk voor een schilder tevens timmerman en verkoper?