klantendag organiseren als verwenmoment

De klantendag als ultiem verwenmoment

02 mrt 2010 | Waardevolle klantrelaties

Altijd leuk: iets organiseren voor klanten. Het is een mooie gelegenheid om klanten te bedanken voor het feit dat ze klant zijn, het is uitstekend netwerken en daarnaast biedt het je de mogelijkheid om hen op een andere manier met jouw bedrijf kennis te laten maken. Of je nu kiest voor een originele, ludieke variant of voor een meer vertrouwde insteek, de klant beleeft er hoe dan ook plezier aan. Iedereen waardeert het om iets te ‘krijgen’.

Wat kun je zoal doen?

Veel klantendagen hebben een gecombineerde functie. Enerzijds is er bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product, anderzijds is er aandacht voor de ‘fun-factor’. Onderstaand een kleine selectie van mogelijkheden. Heb je zelf inspirerende voorbeelden? Deel ze met de andere bloglezers!

Op locatie
Stel, je produceert machines, maakt meubels of ontwerpt kinderspeelgoed. Dan kun je klanten uitnodigen in jouw showroom (als je die hebt). Veel interessanter is het om hen mee te nemen naar een van jouw klanten, waar ze de producten kunnen zien. De gastheer-klant kan met trots zijn bedrijf laten zien en de andere genodigden vinden het leuk om elders rond te kijken.

Actief
Actieve bezigheden zorgen voor een informeel contact onderling. De mogelijkheden zijn talrijk, van een driving experience tot zandsculpturen maken tot een sportieve activiteit. Deze laatste variant heeft wel een risico in zich. Ik hoorde onlangs van een bedrijf dat een sportwedstrijd met klanten had georganiseerd. Het spel werd steeds fanatieker en de emoties liepen zo hoog op, dat sommige accountmanagers en klanten elkaar voor van alles en nog wat uitmaakten. Niet goed voor de sfeer en al helemaal niet voor de klantrelatie.

Hapjes en drankjes
De welbekende haringparty, koken met een bekende kok of wijnproeverij (proeven dus, niet drinken….), ook in dit genre is van alles mogelijk. De sfeer is ontspannen en netwerken staat hier hoog in het vaandel.

Workshop
De leukste waar ik van gehoord heb: spoedcursus humor. Ook anders-dan-anders: een workshop paardenfluisteren of communiceren met honden (en daar leer je ontzettend veel over je eigen stijl van communiceren, zo ondervond ik).

Spreker
Een inspirerende, energieke en wervelende spreker kan erg interessant zijn. Ook ik word vaak geboekt voor dit soort bijeenkomsten, superleuk om te mogen doen! Kies voor een bepaald thema wat past bij jouw bedrijf of juist iets heel anders wat men niet verwacht. Humor is hier absoluut een aanrader. Het gaat niet alleen om de inhoud, mensen willen vermaakt worden.

Veel plezier met klanten verwennen!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *