de kleine dingen die het doen klantgerichtheid

De kleine dingen die het doen

31 aug 2009 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

In een markt waarin een bedrijf zelden helemaal uniek is, is onderscheidend vermogen een must. Dat kan zitten in de mensen die er werken, maar bijvoorbeeld ook in de service die geboden wordt. Het hoeven geen  enorme verschillen te zijn. Vaak zit het juist in kleine dingen, waardoor een klant net wat meer waardering voor je heeft of jouw bedrijf beter weet te onthouden.

Een gemiste kans

Op een van de zonnige dagen een paar weken geleden heb ik heerlijk langs het strand geslenterd. Aan het eind van de middag ging ik samen met een vriendin nog even op een terrasje zitten in een knus dorpje. Leuke tent, goede kaart en een ware uitnodiging om neer te strijken. Het was rond de klok van 18.00 uur, dus een  uitstekende tijd om aan de wijn te gaan. En daar past wel wat lekkers bij, dus bestelden we het ‘koude hapjes-arrangement’ met olijven, toastjes, nootjes en meer van dat soort knabbels. De wijn was er snel, maar de bedienende dame vertelde dat het hapjes-arrangement niet meer gemaakt werd. In de keuken was men namelijk al bezig met het bereiden van de diners. Een stokbroodje met tapenade kon nog wel. Huh? Zijn koude hapjes niet heel makkelijk en snel uit een potje of zakje in een schaaltje te doen? De wijn was heerlijk, maar wel met een vreemd nasmaakje van de gemiste hapjes.

En een geslaagde zet

Een fijnere ervaring kwam van een ober in een zakelijke gelegenheid waar ik een afspraak had. Er was wat cacao van de cappuccino gemorst op het oor van het kopje. De goede man kwam direct terug met een doekje om het af te doen. Want: “Het zou zonde zijn als het op uw witte broek terecht komt, mevrouw”. Kijk, dat is aardig. Of de dame in een boekenwinkel die mij zag stuntelen met allerlei tasjes vol gekocht leuks. Zij gaf me, zelfs zonder dat ik in haar winkel iets kocht, een grote tas waar alle losse tasjes in konden. Ja ja, ik snap ook wel dat het voor haar meteen reclame was dat ik met zo’n grote tas liep. Toch heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt, voor die service wil ik graag met haar tas rondlopen.

Zo zie je maar hoe iets kleins heel vriendelijk overkomt. Wat geef jij jouw klanten zoal cadeau?

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *