de kracht van een ansichtkaart voor klanten en relatiebeheer

De kracht van een ansichtkaart

02 mrt 2011 | Waardevolle klantrelaties

Mails, social media posts,  nieuwsbrieven en websites vliegen dagelijks over menig beeldscherm voorbij. De snelheid van de dag zorgt er voor dat we vaak aangenaam verrast worden als iemand iets extra’s voor ons doet. Dat is fijn en het is ook een uitstekende manier om aan relatiebeheer te doen. Want niet alles hoeft even snel te verlopen en een lange relatie is gebaat bij oprechte aandacht. Stuur voor de verandering daarom eens een ansichtkaart. Zo een waar je met pen op de achterkant zelf iets schrijft, in plaats van een voorgedrukt exemplaar met bedrijfslogo. Er zijn een heleboel momenten te bedenken waarop je een kaartje kunt sturen naar jouw klanten en andere zakenrelaties

Kaartje: kleine moeite met veel indruk

Eens in de zoveel tijd loop ik een kantoorboekhandel binnen om een voorraad kaarten in te slaan. Vaak met alleen een enkel woord of korte tekst op de voorkant, soms met een grappige afbeelding, uiteraard altijd wat felicitatiekaarten en ook een enkele 3D-kaart, kaart met een speciale vorm of ander opvallend iets. De stapel ligt binnen handbereik en er gaan wekelijks wel een aantal ansichtkaarten de deur uit. De redenen van versturen lopen nogal uiteen:

Afgeronde opdracht
Een bedankje omdat je goed hebt samengewerkt, iets moois hebt bereikt, te feliciteren met nieuw behaalde resultaten of om succes te wensen.

Tussen de werkzaamheden door
Sommige trajecten duren een aantal maanden en dan is het attent om een klant tussentijds iets aardigs te wensen. Of juist een grappige kaart te sturen, een glimlach doet wonderen.

Een doorverwijzing
Netwerken = helpen, dat doe ik graag. En andersom zijn er ook vaak mensen die iemand naar mij doorverwijzen. Alleen dat is al een kaartje waard. Komt er een nieuwe samenwerking tot stand, dan is het zeker de moeite waard om waardering te laten blijken.

Goed contact
Als je iemand op een netwerkbijeenkomst hebt gesproken, een goed gesprek hebt gehad met een potentiële klant of leverancier, iets hebt gelezen over een klant op internet of in de krant of gewoon, een aardig iemand die je hebt ontmoet. Zomaar een kaartje sturen zorgt er zeker voor dat iemand jouw onderscheidende aanpak waardeert.

Speciale gelegenheden
Een inkopper, als je de verjaardag, trouwdag, jubileum of andere feestelijke datum weet dan is een kaartje altijd goed.

De welbekende slogan ‘kleine moeite, groot plezier’ gaat zeker voor het versturen van een ansichtkaart op. Uiteindelijk draait het toch om de persoonlijke aandacht.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • John Klaasman

    28 april 2011 om 12:09 uur

    Een pakkend stuk! Het in huis hebben /halen van een stapeltje wenskaarten is verplichte kost natuurlijk.

    Er is echter niets mis om een serie wenskaarten met een bedrijfseigen karakter te laten aanmaken,
    Een kaart met alleen voorbedrukte wens en logo alleen heeft weinig attentiewaarde. het beeld van de ansicht
    koppelen aan reeds lopende branding- en bedrijfsprofilerende communicatie geeft een flinke meerwaarde.
    Dat moet dan wel subtiel gebeuren en de wens/boodschap op de ansichtkaart blijft natuurlijk prio nummer 1.

    Bij het aanbieden van een stationairy pakket aan mijn klanten (Businesscard, briefpapiertje envelop mapje etc)
    zet ik daar steevast een complimentscard tussen in de vorm van een ansichtkaart.
    Dus een beeld op de voorzijde en een met de hand in te vullen achterkant met enkele bescheiden huisstijlkenmerken voorgedrukt.
    Vaak vraagt men mij dan wat ze daar mee moeten. en vreemd genoeg wil men dit item in eerste instantie uit het pakket schrappen vanwege kostenreductie!

    Met de geijkte excuses als “geen tijd”, “het komt wel als het zich aandient”, “ik moet er even over nadenken” etc. neem ik geen genoegen.
    Mijn klanten biedt ik dan ook meteen aan om mee te denken over een serie vorm te geven ansichtkaarten met een aantal toepasselijke boodschappen en wensen aan de ontvanger van de kaart.
    Tegenwoordig is het gepersonaliseerd aanmaken van oplage geen rocket science meer.
    Bijna automatisch begint dat met het aangeven van de triggers om een kaart naar een relatie te verzenden. Allemaal open deuren maar je staat er versteld van hoeveel momenten er in de bedrijfsvoering zijn om een attentie in de vorm van een ansichtkaart te zenden aan de relaties. Een simpele “bedankt-voor-uw-order-kaartje” Bij elk geleverd product bijsluiten doet al een glimlach zetten op het gezicht van de opdrachtgever.
    Als je daarbij een verzamelwaarde weet te koppelen aan de ansichtkaart dan weet je je verzekerd van een warme aandacht bij je klant.

  • Arthur Pieterse

    8 maart 2011 om 12:02 uur

    Dag Danielle,

    Bedankt voor je reactie. De conclusie als je het doet is inderdaad, doe het oprecht, creatief en persoonlijk. In mijn geval hadden ze tijdens mijn verblijf eens contact kunnen leggen en vragen of alles naar wens was. Of bijvoorbeeld een foto maken en deze verwerken in de postkaart. Hiervoor zou dan wel voldoende budget vrijgemaakt moeten worden. Hoogstwaarschijnlijk zal ik spontaan ambassadeur geworden zijn.

    met vriendelijke groet,

    Arthur

  • Danielle de Jonge

    8 maart 2011 om 11:44 uur

    Beste Arthur,

    Dat klinkt inderdaad niet best. Zij gebruiken de kaart zo te lezen niet als oprecht middel voor relatiebeheer. Alleen een standaardkaart en ook nog op hetzelfde tijdstip is zonde. Er zijn zoveel spontane, persoonlijke en welgemeende momenten te bedenken!

    Hartelijke groet,
    Danielle

  • Arthur Pieterse

    8 maart 2011 om 11:27 uur

    Ik ontvang al een aantal jaar een voorgedrukte verjaardagskaart van een camping in Duitsland. Destijds is bij het aanmelden het CRM systeem gevuld, gedurende het verblijf is er nauwelijks contact geweest met het personeel, bij vertrek netjes de rekening betaald. Wat denkt deze eigenaar met dit standaard kaartje te bereiken? Hoopt de eigenaar dat zijn kaartje belandt op de tafel bij de andere kaartjes. Zodoende dat ik er aan herinnerd wordt en dat ik met mijn visite mijn ervaringen deel. De vraag is echter ben ik met een positief gevoel vertrokken? Het antwoord is gelukkig ja, maar dat weet de eigenaar niet. om een lang verhaal kort te maken. Ik vind het een onpersoonlijk en niet gemeend kaartje. Het werkt bij mij dus averechts.