psychologie van kleur

De psychologie van kleur

06 aug 2009 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Kleuren roepen emoties en gevoelens op. Dit kan een gevoel van blijdschap zijn of juist een bepaalde onrust. De psychologische betekenis van kleuren is voor een groot gedeelte zelfs universeel te noemen. Mensen worden bijvoorbeeld actiever in een rode omgeving en rustiger in een blauwe omgeving. Het groen van een bos geeft ontspanning en de gele kleur van de zon bezorgt je een opgewekt gevoel.

De functies van kleur

Kleuren zijn niet alleen mooi, er zijn ook verschillende functies aan toe te kennen:

  • Kleuren geven informatie en zijn een van de snelste manieren om te communiceren, zonder ook maar een woord te zeggen.
  • Kleuren hebben een signaalfunctie.
  • Kleuren zijn waarschuwingssignalen.
  • Kleuren worden ingezet om te onderscheiden en roepen associatie op met merken.
  • Kleuren verleiden, want ze beïnvloeden je hersenen, gemoedstoestand, humeur en uiteindelijk je (koop)gedrag.

Het is de moeite waard om de relatie tussen de kleurkeuzes die je maakt voor je logo, huisstijl, interieur en kleding en het succes van je business te onderzoeken. Een positief beeld is een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn. En kleur helpt je daar uitstekend bij.

In mijn boek ‘Verleid de klant’ staat een uitgebreid overzicht van de kleurbetekenissen – en de psychologie van kleur- en lichtgebruik – onderstaand alvast een beknopt overzicht ter inspiratie.

Wat ze je met kleuren

Rood
Rood doet denken aan vuur, liefde of agressie. Wilt je de aandacht op je vestigen, ga dan gekleed in rood. Een volledig rood mantelpakje is wat overdreven. Subtieler is een rode sjaal of topje. Heren kiezen bijvoorbeeld voor een rode stropdas.

Blauw
Blauw staat voor betrouwbaarheid. Marineblauw staat vrijwel iedereen. Heb je donker haar, dan past donkerblauw vaak beter bij je. Blonde mensen staat het lichtere blauw beter.

Groen
Groen wordt geassocieerd met het milieu, kalmte en rust. De gemengde kleur aqua (blauwgroen) is een chique kleur die kalmte en rust uitstraalt. Aqua en petrol zijn kleuren die door nagenoeg iedereen gedragen kunnen worden; je huid ziet er met de kleuren gaver en egaler uit.

Geel
Geel is de kleur van “opletten”. Als je blauwe ogen hebt waar je de nadruk op wilt leggen, trek dan iets geels aan en je ogen zullen stralen.

Zwart
Zwart is in de westerse wereld de kleur van de rouw. Veel tieners dragen zwart om niet op te vallen en zich niet in de groep te onderscheiden. Hells Angels daarentegen steken zich in het zwart om stoer en opvallend over te komen. Als zwart niet jouw beste kleur is, draag er dan nooit een heel pak van. Combineer zwart met een andere kleur, waardoor de aandacht wordt afgeleid.

Wit
Wit associëren we met reinheid en trouw (de bruidsjapon). Als wit niet je beste kleur is, kies dan offwhite, crèmekleur of ivoor om er stralend uit te zien.

Goud
Goud is de kleur van rijkdom, macht, elegantie, formaliteit, pracht en praal.

Zilver
Zilver is de kleur van overvloed, sprankeling, formaliteit, schittering.

 

Tip! Hoe donkerder een kleur hoe meer autoriteit. Hoe lichter een kleur hoe vriendelijker en toegankelijker je overkomt.

 

Welke kleuren zet jij doelgericht in? Deel het hier onder om ook anderen te inspireren!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • michiel

    28 juni 2012 om 12:20 uur

    Met kleurtinten kan je indirect indruk maken op de werkvloer. Doe dit subtiel met een stropdas of opvallender met een overhemd. Pas op voor te overdreven combinaties van stropdas en overhemd.