de superpromoter boekrecensie

De superpromoter [boekrecensie]

12 jul 2016 | Boekentips, Waardevolle klantrelaties

Je kent ze wel. Van die echte enthousiastelingen die hun positiviteit veelvuldig delen en daarmee anderen beïnvloeden. Als het goed is heb je ze ook als klant en helpen ze je met omzetgroei, een goede reputatie en meedenken over jouw business. Het zijn de onmiskenbare superpromoters. Of fans. Of ambassadeurs. Het is maar net hoe je ze wilt noemen. Het gevolg van deze fijne klantengroep is dat ze je – door het netwerk van hun netwerk en daar weer het netwerk van en …. et cetera – miljoenen nieuwe klanten kunnen aanbrengen. Klinkt dat wat veel? Geen punt, de lovende mensen helpt je ook uitstekend als je überhaupt nieuwe klanten wilt vinden. Met het boek ‘De superpromoter’ van Rijn Vogelaar heb je een ijzersterk gedachtegoed in handen waarmee jouw bedrijf gloeit en bloeit.

Feest van herkenning

Het idee van klanten die helpen met het succes van uw bedrijf past 100% bij mijn kijk op onderscheidend klanten vinden, hebben en houden. Het was daardoor een feest van herkenning om deze herziene versie van het boek te lezen. Naast een aantal eerder verschenen hoofdstukken zijn er een flink aantal nieuwe inzichten toegevoegd. Bijvoorbeeld de verschillende gedaanten van de superpromoters, zodat je ze wel weet te herkennen. En de rol van coach, motivator en inspirator die ze kunnen spelen. Ook niet onbelangrijk: een blik op de anti-promoter. Deze klant helpt u immers beslist niet verder.

Op interessante wijze neemt de auteur je vervolgens mee door de evolutie van klantgerichtheid. Van het sturen op tevreden klanten met verschillende loyaliteitsniveaus naar sturen op enthousiasme en het ultieme doel: sturen op superpromoters. En passant krijg je ook een aantal waarschuwingen over hoe te voorkomen dat je enthousiaste klanten onderwaardeerd of hen te weinig aandacht geeft.

Meten is weten

Het boek heeft een prettige en logische opbouw en met enkel het uiteenzetten van het hoe en wat van superpromoters ben je er nog niet. Er moet gemeten worden. Want alleen dan weet je hoeveel blije klanten u heeft en wat je samen voor moois kunt bereiken. De meetmogelijkheden zijn talrijk, daarom neemt de auteur je in het hoofdstuk ‘Gereedschapskist’ mee door onder meer de Net Promoter Score, Social Sharing Metrix en de Influence Metric.

Na alle wijze lessen volgt nog een hoofdstuk met de nodige confrontatie: het einde van de wereld. Nou ja, de wereld van marketing en bedrijfsvoering dan. Want als je kiest voor eigentijds zakendoen waar superpromoters een rol in hebben, dan is het wel zo fijn als je je daar in brede zin op richt. Alles bij elkaar is het boek een mooie manier om jouw bedrijf langs de meetlat van grootste klantgerichtheid te leggen. Doe er je voordeel mee!

Lees hier alle verdere info over De superpromoter