de wet van de paracetamol boekrecensie

De wet van de paracetamol [boekrecensie]

04 jul 2017 | Boekentips, Commerciele slagkracht

Over de vraag of jouw product een soort paracetamol is, kun je al een aardige discussie voeren. Want kijk eens kritisch: is het veelvuldig verkrijgbaar, niet onderscheidend en heeft het een lagere prijs? Dan scoor je hoog op de paracetamolmeter. Tijd voor actie! Echt! Paul Moers zegt in zijn boek ‘De wet van de paracetamol’ terecht dat veel directies traag reageren doordat ze met de waan van de dag bezig zijn. Het is broodnodig dat je om je heen gaat kijken om te vernieuwen. Hoe je dat doet zet hij uiteen in dit vlot lezende boek vol modellen, tips en voorbeelden.

Rijke selectie aan modellen

Over die modellen gesproken, dat zijn er nogal wat. Het KlantInzichtCanvas bijvoorbeeld, geeft je drie vragen om te ontdekken waar pijnpunten liggen, waar jouw klanten blij van worden en waar je ze mee kunt verrassen en ze zelf nog niet aan hadden gedacht. Het WaardePropositiePanorama, het Toegevoegde Waarde Model en de WaardePropostieLadder gaan – zoals je snapt – over waarde. En laat dat nou net hetgeen zijn waar je in de huidige tijd en nabije toekomst daadwerkelijk onderscheidend mee kunt zijn. Wie geen zinvolle waarde weet te bieden, gaat het heel lastig krijgen om zich staande te houden. Als dat al lukt. Overigens miste ik de ecologische waarde, waarover tegenwoordig toch volop te horen is.

In meerdere hoofdstukken pakt de auteur de modellen beet en laat zien wat je in ieder geval op orde moet hebben en beter moet doen dan een ander. Stap voor stap kom je vervolgens tot het inzicht wat jouw product uniek maakt. Hij staaft dit met diverse voorbeelden. Sommige al veelvuldig in boeken aangehaald, zoals Polaroid en Nokia. Andere geven weer nieuwe ideeën, zoals de Floriade, Ekoplaza, Harley Davidson en Vanilia. Die laatste is een waar pareltje voor klantgerichtheidsjunks zoals ik, zo weet ik uit ervaring.

Handen uit de mouwen

Maar goed, voorbeelden en modellen zijn interessant. Veel boeiender wordt het natuurlijk als u de handen uit de mouwen steekt, letterlijk en figuurlijk. Begin bijvoorbeeld met een safari of inspiration room, om eens wat verfrissends te noemen. Daarbij bekijk je jouw vraagstukken vanuit meerdere invalshoeken en leer je van andere marktsegmenten. Door de expertise van Moers in het speelveld van fabrikanten en retailers is het boek grotendeels op hen gericht geschreven. Dat neemt niet weg dat ook managers uit andere branches al lezend kunnen vertalen hoe zij hun business toekomstproof maken.

De acht stappen van innovatie van de waardepropositie zijn voor ieder bedrijf dat wil vernieuwen de beste basis. En wie zou dat niet willen? Om met de woorden van Moers af te sluiten: succes van morgen moet mee dan ooit worden afgedwongen.

Lees hier alle info over De wet van de paracetamol

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *