Netwerken: dit doe je met de deelnemerslijst van een (netwerk)bijeenkomst
Vorige week sprak ik een klant die nauw betrokken is bij het organiseren van netwerkbijeenkomsten. Voorheen stuurde ze een week voor de bijeenkomst altijd netjes een reminder naar degenen die zich nog niet hadden aangemeld. Zo ook nu, maar deze keer met de deelnemerslijst er bij. Binnen een half uur had ze ruim 10 extra aanmeldingen ontvangen! Grote kans dat het komt doordat de ontvangers van de reminder de lijst even hebben bekeken. Een mooi resultaat en extra netwerkplezier voor de aanwezigen. Als je jouw netwerkactiviteiten nog succesvoller wil maken, doe je er verstandig aan om de deelnemerslijsten altijd door te lezen:
De voordelen van contact op elk moment
Als je ziet wie er nog meer aanwezig is, kun je bepalen of de bijeenkomst voor jou nuttig is. Staat er bijvoorbeeld niemand op uit jouw doelgroep, dan is het de vraag welk effect je wilt bereiken met je bezoek. Ga je er heen, gebruik de lijst dan voor:
Contact voor de bijeenkomst
Staan er bekenden op de lijst? Laat weten dat jij ook je neus laat zien en dat je uitkijkt hen weer even te ontmoeten. Als zie je elkaar tijdens de bijeenkomst maar kort, je staat toch weer op elkaars netvlies. En dan is het de vraag of er nieuwe, interessante personen op staan. Zie je iemand die je écht heel graag wilt spreken? Leg dan vooraf alvast contact. Leg kort uit waarom je die persoon graag wilt ontmoeten en spreek af elkaar in ieder geval even de hand te schudden. Op deze manier kwam een zakenrelatie van mij al voor de netwerkbijeenkomst in contact met een nieuwe klant!
Contact op de bijeenkomst
Kies van de lijst een realistisch aantal mensen wat je graag wilt spreken. Bepaal wat je doel is en wat voor hen het voordeel is om met jou in gesprek te gaan. Natuurlijk kom je goed beslagen ten ijs en lees je je vooraf in. Bekijk de website van het bedrijf en de social media van de persoon. Wie weet wat voor mooie overeenkomsten je nog meer ontdekt. Dat maakt het gesprek alleen maar aantrekkelijker.
Contact na de bijeenkomst
Heb je iemand niet gesproken? Geen punt! Dan leg je binnen enkele dagen na de bijeenkomst alsnog contact. Stuur een persoonlijke e-mail, bel of leg via LinkedIn contact. Verwijs naar de bijeenkomst en dat je elkaar helaas niet getroffen hebt. Zorg dat je ook nu een duidelijk verhaal hebt over het doel. Hou daarbij altijd voor ogen dat je de ander iets te bieden moet hebben, juist dan staat iemand des te meer open voor een prettig gesprek.
Contact in de toekomst
Bewaar deelnemerslijsten. Als je in de toekomst eens op zoek bent naar een specifiek contact – voor jouw netwerk of jouw eigen bedrijf – dan scan je ze eenvoudig door. Eventueel markeer je nu alvast de personen of bedrijven waarvan je het vermoeden hebt dat ze in de toekomst interessant kunnen zijn. Zoekt een stuk makkelijker als het zover is.
Veel netwerkplezier!