voicemail origineel inspreken klantgericht

Dit is de voicemail van….

26 mei 2011 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Een van mijn klanten maakt er een sport van om elke dag zijn voicemail anders in te spreken. Elke keer als ik hem bel duim ik stiekem dat hij niet bereikbaar is, want ik ben reuze nieuwsgierig wat ik te horen krijg. Zo was het onlangs ‘Goedendag, met Martijn. vandaag ben ik de hele dag op pad naar klanten en daardoor lastig bereikbaar. Spreek een bericht in, zodat ik u uiterlijk morgenochtend terug kan bellen’. En ook ‘Goedendag, met Martijn. Vanmiddag bezoek ik een symposium over de ontwikkelingen in mijn vakgebied. Spreek een bericht in, dan bel ik u morgen terug’. Slim? Jazeker! Niet alleen omdat het onderscheidend is. Vooral omdat je er ook interesse mee kunt wekken bij (potentiële) klanten.

De basis op orde brengen

De standaard telefoonstem die zegt ‘Dit is de voicemail van 06 ……’ is not done. Hoe onpersoonlijk kun je een beller te woord staan! Juist een persoonlijk bericht maakt dat iemand ook alvast ‘echt’ contact met je heeft. Je bent een mens en geen machine, dat idee. Zo ga je toch in andere situaties ook met klanten om? Het is dus beter om altijd zelf iets in te spreken. Hou daarbij rekening met het volgende:

  1. Spreek langzaam en met een vriendelijke, vrolijke toon.
  2. Begin met ‘U’ (bent verbonden met….), dat is op de klant/beller gericht.
  3. Hou het kort en bondig, maximaal 4 zinnen.
  4. Bedank aan het einde van je boodschap.

Creativiteit om klanten te prikkelen

De meeste bellers zullen aangenaam verbaasd zijn als ze een andere boodschap horen dan bij de gemiddelde voicemail. Wees creatief! Hou het zakelijk en ‘verstop’ korte boodschappen in het bericht. Die kunnen aangeven waar jij mee bezig bent of iets meer prijsgeven van jouw activiteiten. Zo weet je jezelf slim te onderscheiden en je beleeft er zelf ook een boel lol aan. Ter inspiratie:

  • ‘Vandaag zijn wij met het team in training, een boeiende dag om onze klantgerichtheid nog verder te vergroten. Ik bel u graag morgen terug’.
  • ‘Op dit moment ben ik een presentatie aan het geven over ons nieuwe product. Vanaf 16.00 uur ben ik weer bereikbaar en bel ik u terug’.
  • ‘Deze ochtend ben ik niet bereikbaar, omdat we een nieuwe productielijn in gebruik gaan nemen. Na alle testrondes bel ik vanmiddag met plezier terug’.
  • ‘Vandaag ben ik de inrichting van onze winkel aan het aanpassen aan de nieuwste trends, waardoor ik u mogelijk niet te woord kan staan. Met plezier bel ik u na 15.00 uur terug’.

Ben je niet binnen een dag in de gelegenheid om terug te bellen? Spreek dan de naam en het telefoonnummer in van een collega die gebeld kan worden. Is er niemand aan wie je dit kunt overdragen? Spreek dan je mailadres in. Op een rustig moment in de avond kun je die berichten dan beantwoorden. Dat zeg je er uiteraard bij op de voicemail. Klantvriendelijkheid ten top!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *