geen afspraak maken met klant nee zeggen

Drie tips om GEEN afspraak te maken

08 mei 2012 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Wie van netwerken houdt komt vaak in contact met mensen die een afspraak willen maken. Bijvoorbeeld omdat iemand jou iets will bieden, omdat de persoon een mogelijke samenwerking ziet of om te praten bij een kop koffie over….vul maar in. Een uitstekende manier om met een afspraak je netwerkcontacten verder te verdiepen. Maar wat als je liever geen afspraak wilt met een bepaalde persoon? De redenen om geen afspraak te willen zijn heel divers: je voelt bijvoorbeeld geen klik, vindt de manier van zakendoen niet bij je passen of je bent er niet van overtuigt dat jullie iets voor elkaar kunnen betekenen

Drie tips om van een afspraak af te zien

Geen ruimte in je agenda
Drukdrukdruk, dus een (lunch)afspraak plannen kan op korte termijn niet zomaar in je agenda worden toegevoegd. Stel in dat geval voor dat je een telefonische afspraak wilt plannen. Dat duurt maar ongeveer een kwartier en je helpt elkaar toch al op weg. Is een aanvullend gesprek nodig, kijk dan hoe je de tijd het beste kunt overbruggen tot je elkaar wel in levende lijve gaat ontmoeten. De communicatiemiddelen zijn legio, denk aan Skype of chat. Wie weet ga je toevallig op korte termijn weer naar eenzelfde netwerkbijeenkomst en spreek dan daar kort verder.

Hoe zinvol is het?
Weet je niet zeker of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen? Zeg dat dan gerust. Wil iemand een afspraak maken, vraag dan wat de persoon als motivatie heeft. Ofwel: Wat kun jij voor de persoon doen of wat kan hij of zij voor jou doen? Niks mis mee om dat vooraf helder te hebben, zodat je beide weet waar je aan toe bent.

Nu even niet
Ben je niet in de overtuiging dat jullie elkaar iets te bieden hebben? Vraag dan of de persoon je meer informatie per mailt stuurt. Leg uit dat je dan meer tijd hebt om je er in te verdiepen, waarna een eventuele afspraak zo gemaakt is. Op deze manier check je ook meteen hoe serieus iemand is om een waardevolle afspraak te maken. Sommige mensen gaan naar netwerkbijeenkomsten om afspraken te ‘scoren’ dus dat is sowieso zonde van de tijd. Ontvang je niks per mail, dan is direct duidelijk hoe belangrijk de afspraak was.

Maak een slimme overweging bij het maken van afspraken. Pas dan kun je elkaar echt helpen en wordt het netwerken waar netwerken voor bedoeld is.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Bella

    2 juni 2012 om 14:26 uur

    Ik heb een beetje moeite met afspraken maken.
    Ik zeg dingen bijvoorbeeld op het laatste moment vaak af, omdat ik er altijd later pas achter kom dat het me niet uitkomt, of dat het teveel moeite is, of dat ik wat beters gevonden heb (dan heb ik het niet over personen, maar over gebruikmaken van faciliteiten bijv.).

    Hierdoor kom ik erg onbetrouwbaar over, terwijl ik niet zo wil zijn.
    Waar ligt dit aan en wat kan ik hier aan doen?

  • Jorrit

    17 mei 2012 om 21:19 uur

    Dit zijn wel de dooddoeners voor hem die graag een afspraak wil maken….

    Ik merk anno 2012 dat ik meer genoegen neem met optie 3 ‘Nu even niet’ of ‘het past mij niet’. Liever een snoei hard ‘nee’ dan over een half jaar voor niets nog een keer bellen.