klanten kiezen die bij je passen

Durf jij klanten te kiezen die écht bij je passen?

12 sep 2011 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Nieuwe of bestaande klanten: ze zijn ons vaak allemaal even dierbaar. En terecht, want allemaal bezorgen ze jou – als het goed is – een leuke baan. En als je nu eens wat kritischer kijkt, passen al die klanten dan bij jouw ‘ideale plaatje’? Of neem je wel eens opdrachten aan van klanten die je liever niet zou willen uitvoeren, om wat voor reden dan ook? Bewust kiezen voor jouw klanten en de werkzaamheden levert uiteindelijk alleen maar voordelen op. Dan heb je een doelgroep te pakken waar iedereen blij van wordt: de klant én jij!

Ingrediënten voor de beste klantrelaties

Persoonlijke klik
Een belangrijk onderdeel van een goede zakelijke relatie is ‘de klik’. Hoe goed je met elkaar overweg kunt bijvoorbeeld. En of je in de manier van met elkaar omgaan – zakelijk én persoonlijk – op eenzelfde manier denkt en handelt. Wederzijds respect mag uiteraard ook niet ontbreken. Waar het om gaat is of je je prettig voelt met het contact dat tussen jou en je klant bestaat. Ook al heb je niet veel contact tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden, een goede klik is en blijft de beste basis voor samenwerking.

Aard van het bedrijf
Het benoemen van doelgroepen voor jouw product of dienst helpt je in elk opzicht. Je kunt gericht acquireren, kent het soort bedrijven waar je voor werkt heel goed en bent beter op de hoogte van ontwikkelingen in hun branche. Ook als er binnen andere branches behoefte is aan jouw aanbod, doe je er verstandig aan om je te houden bij jouw doelgroepen. Tenzij je graag nieuwe markten wilt verkennen en daarmee je bedrijf wilt laten groeien.

Jouw oplossing voor hun vragen
Het enige wat de klant echt wil is een oplossing voor zijn of haar probleem. Al in een vroeg stadium van jullie contact is het van belang dat je vraagt, doorvraagt en nog verder doorvraagt tot je de kern van het probleem helder hebt. Pas dan kun je eerlijk aangeven of jij de oplossing in handen hebt. Soms is het verleidelijk om iets te gaan doen wat dichtbij jouw expertise ligt. Trap er niet in, want het kost je waarschijnlijk onnodig veel tijd, geld en energie om de klant uiteindelijk te helpen. Beter verwijs je iemand door naar een (samenwerkings)partner. Dat is immers ook het helpen van jouw klanten en ze zullen je er dankbaar voor zijn.

Zakelijke afspraken
Heb je jouw ideale klant gevonden, dan hoeven jullie het alleen nog maar eens te worden over de zakelijke afspraken. Denk aan het budget wat beschikbaar is en de eisen waar de te leveren producten of diensten aan moeten voldoen. Datzelfde geldt voor betalingsafspraken. Wees duidelijk in de voorwaarden die jij stelt en leg alles schriftelijk vast. Zorg er voor dat jullie er beiden een goed gevoel over hebben.

Hoe duidelijker jij bent in de keuze van klanten, hoe makkelijker vergelijkbare bedrijven jou weten te vinden. Zo maak je van jezelf een expert in jouw vakgebied, dat is winst voor iedereen!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *