extreem klantgericht toekomstgericht zakendoen zo ziet dat er uit

Extreem klantgericht: zo ziet toekomstgericht zakendoen er uit

Artikelen

Of je nu actief bent als zzp’er, een hands-on-aanpakker bent binnen het MKB of bij een multinational werkt. Van het allerprilste contact met een potentiële klant tot en met het koesteren van ambassadeurs zorg jij ervoor dat je relevant bent en blijft. Daar gaat extreem klantgericht gedrag je bij helpen. Het is een eigentijdse aanpak van klantgerichtheid, acquisitie en relatiebeheer. Met oog voor de zakelijke doelen van jouw bedrijf en met een flinke dosis maatschappelijke impact. Doing good voor klant en maatschappij: dáár ligt je onderscheidende kracht. Niks doen is geen optie.

Een optelsom van factoren

Klanten hebben steeds hogere verwachtingen, stellen zich kritischer op en zijn mondiger. Ze hebben een zeer rijke keuze uit aanbieders en kiezen degene die er positief uitspringt. Omdat ze zich als persoon gehoord voelen en zich herkennen in een merk. Omdat ze zien dat het bedrijf verder kijkt dan de korte termijn en ook impact op lange termijn wil maken. En omdat ze een goed gevoel hebben bij de persoon met wie ze – digitaal of face to face – contact hebben. Met jou dus. Voeg je alle behoeftes, kansen en mogelijkheden samen, dan kom je tot drie cruciale factoren die jou én het bedrijf waar je werkt onderscheidend maken:

Toekomstgericht zakendoen is een optelsom van deze factoren. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mis je er eentje, dan ontbreekt de stevigheid om jezelf op de kaart te zetten en vol in de schijnwerpers te blijven staan.

Wat als je één factor weinig aandacht geeft?

Gebrek aan commerciële slagkracht

Stel, je bent als bedrijf heel maatschappelijk betrokken en doet ontzettend je best doet om klanten in de watten te leggen. Alleen mis je de juiste technieken om meer klanten te vinden of gesprekken om te zetten in een daadwerkelijke opdracht. Dan is je houdbaarheidsdatum vrij beperkt, er moet immers wel geld verdiend worden.

Gebrek aan waardevolle klantrelaties

Stel, je bent een kanjer in het houden van wervende verkoopverhalen en zorgt ervoor dat met jouw product – ik noem eens wat – klanten drastisch besparen op hun CO2-uitstoot. Alleen valt alle aandacht die de klant mocht ontvangen weg nadat hij een handtekening onder de koopovereenkomst heeft gezet. Dan voelt zo’n klant zich toch een soort pratende portemonnee en niet op waarde geschat. Je toekomstperspectief om bij hem – en zijn netwerk – nieuwe opdrachten te krijgen is geminimaliseerd.

Gebrek aan maatschappelijke impact

Stel, je weet in gesprekken klanten voor je te winnen en ze krijgen een customer experience met hier en daar een wauw-ervaring. Dat maakt klanten niet direct wildenthousiast, dat verwachten ze al. Wat ze ook verwachten: dat jouw bedrijf zich inzet voor een betere wereld, het grotere geheel. Meer dan puur gericht zijn op de financiële winst voor het bedrijf. Ben je daar op geen enkele wijze mee bezig, terwijl de samenleving daar steeds nadrukkelijker om vraagt? Dan mis je onderscheidend karakter en ben je inwisselbaar.

Zij doen het geweldig!

Neem Lush. Een retailer die duurzame, diervriendelijke en handgemaakte cosmetica en huidverzorging voor mannen en vrouwen verkoopt: positieve impact op het milieu. Zij bieden de Nederlandse consument – volgens ‘Global Customer Experience Excellence Analysis 2018’ – de allerbeste klantervaring die ver uitsteekt boven vergelijkbare bedrijven: waardevolle klantrelaties gegarandeerd. Niks kopen bij een van de winkels vraagt om een sterke ruggengraat doordat de producten op bijzonder aantrekkelijke wijze zijn aangeboden: de commerciële slagkracht is dik op orde.

Ander voorbeeld

Dirkzwager. De juridische en fiscale specialisten wonnen al diverse prijzen, waaronder in 2018 de titel ‘Beste zakelijke dienstverlener’ in de categorie advocatuur & notariaat van de MT1000. Als het gaat om maatschappelijke impact doen ze het minstens zo goed. Ze hebben onder meer een hoog gewaardeerd MVO-beleid, biologische catering op kantoor en screenen leveranciers op hoe die omgaan met sociale en ecologische vraagstukken.

De optelsom van deze drie cruciale factoren van toekomstgericht zakendoen zorgt ervoor dat je zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk bent voor klanten. Altijd. Overal. En wie wil dat nou niet?!

Meer ‘Extreem klantgericht’
Daniëlle de Jonge