feedback ontvangen

Feedback ontvangen van klanten of collega’s

29 okt 2009 | Waardevolle klantrelaties

In het vorige artikel kun je lezen hoe je het beste feedback geeft. Wie feedback geeft, mag ook feedback terug verwachten. Dat kan van een collega of leidinggevende zijn, maar ook klanten kunnen je vertellen hoe ze iets hebben ervaren. Dat is soms onprettig, je wordt misschien boos of schiet in de verdediging. In het omgaan met feedback speelt onzekerheid vaak een rol. We interpreteren kritische kanttekeningen als een aanval op onze persoon en voelen ons afgewezen. Stel je open voor feedback en doe er je voordeel mee!

Feedback: een cadeautje?

Ja, zo zou je het kunnen zien. Feedback krijgen geeft je de kans om iets te leren door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te bedenken wat je ermee gaat doen. Op professionele wijze ontvang je feedback op de volgende manier:

Luister
Luisteren is een belangrijke stap bij het ontvangen van feedback. Laat merken dat je actief luistert, zowel verbaal als non-verbaal. Dit doe je bijvoorbeeld door te knikken of hummen en aantekeningen te maken. Zorg daarnaast dat je een open houding hebt en maak oogcontact. Schiet niet in de verdediging.

Vraag om een toelichting
Is je niet helemaal duidelijk wat de ander bedoelt, vraag dan om een toelichting. Check of je de boodschap goed hebt begrepen door te luisteren, samen te vatten en door te vragen.

Toon ook je waardering voor de feedback! De ander wil jou immers helpen om te verbeteren.

Denk na over de feedback
Als je feedback ontvangt, is het aan jou om te beoordelen wat je er mee doet. Is de feedback terecht of onterecht? Is het herkenbaar? Kun je en wil je er iets mee? Wat zijn de consequenties als je je anders gaat gedragen?

Beslis wat je met de feedback gaat doen
Laat de feedbackgever weten wat je met de feedback doet. Als je besluit er niets mee te doen, zeg je het ook.

Geeft een klant of collega geen feedback? Vraag er dan om, je zult zien dat mensen je willen vertellen wat ze ergens van vinden. Je helpt jezelf om verder te ontwikkelen en beter te worden in je werk.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Eva | feedback

    22 oktober 2011 om 15:53 uur

    Feedback geven is inderdaad een geschenk. Maar wat helpt feedback als de andere partij niet bekwaam of bereid is er wat mee te doen. Je kan nu éénmaal van struiken geen bomen maken. Langs de andere kant, als er nu feedback komt van verschillende kanten komt bij en voor dezelfde^persoon, kan dit wel eens de “trigger” zijn die de andere uiteindelijk aan het denken zet.