klanttypen herkennen

Herken jij de klanttypes?

18 feb 2009 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Wij Nederlanders schijnen er nogal goed in te zijn om mensen in een hokje te plaatsen. Lekker makkelijk, want dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Veel commerciële mensen vinden het handig als ze hun klanten ook in een hokje kunnen zetten. Want dan weet je zeker dat je een klik met je gesprekspartner kunt creëren. Tja, zo werk het uiteraard niet…. Een klik is er of is er niet en dat valt niet te forceren. Wat wel kan, is dat je type klanten leert herkennen. Zo kun je ze stiekem toch een beetje in een hokje indelen. De kunst is vervolgens om met ieder type op de juiste wijze te communiceren. Het gesprek verloopt dan in ieder geval zo soepel mogelijk, want klik of niet, soms heb je je gesprekspartners nu eenmaal niet voor het uitkiezen.

Uit ervaring weet je dat iedereen een andere gesprekspartner is door wisselend gedrag, verschillende reacties en ander optreden in ‘t algemeen. Dat dit veroorzaakt wordt door verschillen in onder andere cultuur, opvoeding, opleiding, gewoonte en ervaring is even zeker als dat verschillen in persoonsstructuren hiervan een oorzaak zijn. Het is nuttig om met name de verschillende persoonsstructuren te kunnen onderscheiden, zodat je ze leert te herkennen en je je er op in kunt stellen.

Grofweg maak je deze indeling

  • Open en gesloten.
    Vrijwel iedereen haalt voldoening uit contacten met anderen. Toch zijn sommige mensen meer ‘open’  ofwel extravert. Zij praten meer en zijn drukker in hun bewegingen (gebaren, lopen, etc.). Rustigere, wat meer stille introverte mensen, zijn degenen die zich minder (makkelijk) uiten. Deze mensen zijn meer ingetogen en gesloten.
  • Zelfstandig en afhankelijk.
    De zelfstandige (of overheersend/dominante) mensen zijn de onafhankelijke typen: ze wekken de indruk dat ze weten waar ze over praten. Daar tegenover zien we mensen die zich afhankelijk / onderdanig opstellen. Deze groep heeft (nog) geen mening of twijfelt vaak.

Er ontstaan op deze manier vier type mensen:
1. Extravert dominant: praat veel, heeft een duidelijke eigen mening, weet waar hij of zij over praat.
2. Introvert dominant: gesloten, houdt afstand, heeft wel eigen mening maar loopt er niet mee te koop.
3. Extravert subdominant: praat makkelijk, beweeglijk, gezellig, maakt grappen, heeft geen uitgesproken mening.
4. Introvert subdominant: praat weinig, twijfelaar, wat angstig, gesloten, heeft zelden eigen mening.

Bijna niemand valt voor 100% in een type in te delen. Wat je wel ziet is dat een bepaald type overheersend is in een persoon.

Doen! Maak eens een lijst met klanten die je regelmatig spreekt en deel hen in in een van de vier typen. In het volgende blog op deze site lees je meer over de manier van communiceren met de verschillende types.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *