Zo voer je een effectieve verkoopvergadering
Binnen elk bedrijf en ieder team staan ze met regelmaat op de planning: vergaderingen. Om te voorkomen dat je gaat “vergaderen om het vergaderen” is het slim om vooraf duidelijke doelen te stellen. Des te meer tijd blijft er over voor het helpen van klanten. Een aantal treffende tips voor de inhoud van de vergadering. En als bonustip de kracht van variatie aanbrengen.
Upgrade de agenda
Als ik trainingen bij klanten heb verzorgd, geef ik altijd het advies mee om het onderwerp terug te laten komen in vergaderingen. Zo hou je de verworven kennis en vaardigheden op het netvlies en werk je aan verdere ontwikkeling van je verkooptalenten. Ook vertel ik altijd het geheim van effectieve verkoopvergaderingen. Zo wordt vergaderen leuk en vooral: waardevol. Los van enkele korte, vaste agendapunten – notulen en rondvraag – is het verstandig om niet meer dan drie agendapunten te kiezen die diepgaander aan bod komen. In de praktijk blijkt dat de volgende onderwerpen voor alle aanwezigen doel treffen:
- Succesverhalen
Een van de aanwezigen krijgt 5 minuten de tijd om een succesverhaal te vertellen. Wat heeft hij of zij meegemaakt bij een klant, welke briljante oplossing is geboden, hoe heeft creatief denken en handelen resultaten opgeleverd, waar is de klant heel blij van geworden, etc. Zomaar wat vragen om aan bod te laten komen. Het succesverhaal is goed om te delen voor de positieve spirit. Bovendien leren de anderen er van en zien ze welke tips en ervaringen ze kunnen toepassen bij klanten.
- Thema’s
Ongeacht of het voortkomt uit een training of simpelweg omdat je als goed verkoper voortdurend met je ontwikkeling bezig bent: een thema beetpakken houdt iedereen scherp. Deel kennis, ervaringen, tips, oefen en haal er uit wat er voor je in zit. Denk aan thema”s zoals netwerken, koud bellen, relatiebeheer, lezingen geven, etc. Een kwartier tot twintig minuten verder en je hebt weer nieuwe energie om te gaan verkopen.
- Lastige situaties
Laat enkele aanwezigen vertellen waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Wat valt op in de markt, lopen er intern zaken niet goed, wat voor weerstanden ervaren ze bij klanten, etc. Vraag vervolgens of alle anderen een tip willen geven hoe er mee om te gaan. Zo stel je vervelende zaken aan het licht en werkt aan oplossingen waar iedereen voordeel uit haalt.
Bonustip
In een podcast van een Amerikaanse businesscoach hoorde ik eens het advies “Change environment to make it fun”. En ik kan je zeggen: dat werkt inderdaad fantastisch. Ik heb al heel wat klanten en zakenrelaties weten te overtuigen dat zij het ook moeten toepassen. Zo ga ik voor het afhandelen van allerlei klusjes soms naar mijn favoriete koffiezaak en zit ik dit artikel te schrijven in een restaurant bij de Zeeuwse kust, omdat ik daar altijd veel inspiratie krijg voor mijn bedrijf.
Het kiezen voor een andere omgeving werkt ook voor vergaderingen heel goed. Varieer tussen hotels, restaurants, bij een klant, tijdens een wandeling door het bos en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken. Plan ook zo nu en dan een ander tijdstip. Vergaderontbijten, lunches en diners combineren het nuttige en het aangename. Kies wat bij jullie past en merk dat vergaderen niet alleen nuttig, maar vooral ook leuk kan zijn.
Veel vergaderplezier!