Hoe je opvalt met een krachtige mailing

15 jan 2013 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Dagelijks ontvangen bedrijven vele mailings en uitnodigingen per post. Het geeft een hogere attentiewaarde dan een e-mail die in een volle inbox terecht komt. Nog steeds een effectieve manier om naamsbekendheid te vergroten, naast alle online mogelijkheden. Sommige mailings verdwijnen direct in de prullenbak, anderen krijgen wel aandacht. Hoe zorg je er voor dat jij bij de tweede categorie behoort? Door op te vallen natuurlijk. En dat kan heel eenvoudig met het sturen van een kaartenmailing. Kleine moeite, groots effect!

Ansichtkaarten zijn een trigger

Al in een eerder blogbericht schreef ik over de kracht van een ansichtkaart. Een uitstekende manier van relatiebeheer en dus ook voor het werven van nieuwe klanten. Je valt niet alleen op, omdat je de geijkte weg van de e-mail loslaat. Een kaartje valt bij de meeste mensen in de smaak. Er is altijd wel een doel te bedenken: het aankondigen van een evenement, uitnodigen voor een productpresentatie, toegangskaart voor een netwerkbijeenkomst, kaart rondom de feestdagen met een feestelijk aanbod, etc. Even brainstormen en je bedenkt zo een aantal mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Een goede, onderscheidende mailing verloopt in vier stappen:

Vooraankondiging: er staat iets leuks te gebeuren! Prikkel de ontvanger alvast, maar laat niet te veel los. Circa twee weken voor de daadwerkelijke mailing de deur uit gaat.

Daadwerkelijke mailing: we hebben een geweldig aanbod voor u! Geef relevante informatie kort en krachtig weer, vermeld een webadres voor meer informatie / aanvragen / inschrijven / bestellen.

Reminder: u kunt nog profiteren! Ongeveer twee weken na de mailing stuur je een reminder. Het aanbod loopt bijna af, de prijs gaat omhoog, er is nog een beperkt aantal stuks verkrijgbaar: trigger om alsnog in te gaan op het aanbod.

Nabellen. Geen kaart, wel een belletje naar de persoon die je blij hebt gemaakt met de kaarten. Nabellen vergroot het succes van elke mailing substantieel. Verstuur je erg veel kaarten? Maak dan een top 50 of 100 om na te bellen.

Een kaartenmailing maken is heel simpel. Net als bij andere mailings zorg je voor een gepersonaliseerd en up to date adressenbestand. Dan verras je in ieder geval de juiste persoon. Laat een vormgever een pakkende kaart ontwikkelen of maak zelf een ontwerp via een van de vele kaartensites. Kies voor een opvallend formaat, sprankelende kleuren en knap beeldmateriaal. Hou de tekst beperkt en trek iemand liever naar een website waar je meer uitleg geeft. Postzegel op de kaart en versturen maar!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *