de klant als verkoper

Hoe je van jouw klant je beste verkoper maakt [MediaMoment MT Magazine]

23 jun 2015 | Commerciele slagkracht, In de media, Waardevolle klantrelaties

Tevreden klanten bevelen producten aan bij vrienden. Weinig bedrijven maken gebruik van dat gegeven. ‘Zorg dat je continu in beeld blijft bij klanten!’ Een tevreden klant is immers goud waard. Misschien niet eens omdat hij meer bij jou afneemt – want dat schijnt niet per se zo te zijn. Maar wel omdat hij als ambassadeur voor jouw bedrijf kan optreden. Als onbezoldigd verkoper, met andere woorden. Of liever gezegd: als onbezoldigd topverkoper. Want die tevreden klant is – als gebruiker zijnde – geloofwaardiger wanneer hij jouw producten aanprijst dan je eigen verkopers.

Multi-levelmarketeers

Jouw klant heeft geen commercieel belang bij de verkoop van het product, in tegenstelling tot de bekende multi-levelmarketeers die enkele jaren geleden waterfilters aanprezen aan hun relaties, dames die demonstraties geven op Tupperwareparty’s en andere particulieren die voor een zakcentje als verkoper bijbeunen. Nee, het gaat om échte klanten die écht tevreden zijn. Die bovendien informatie kunnen verschaffen over jouw producten die precies is afgestemd op jouw doelgroep – ze richten zich tenslotte tot hun eigen vrienden, die zij veel beter kennen dan jij als bedrijf ooit kunt doen.

4 tips: lees ze in het vervolg van dit artikel waarvoor ik werd geïnterviewd door zakenmagazine MT.

 

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *