contact maken met klanten

Vijf tips om echt contact te maken met klanten?

19 mei 2009 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Waarom is het soms lastig om echt contact te maken in een gesprek? Door interne verwarring proberen we veel te veel dingen tegelijkertijd te doen. In ons innerlijk strijden ratio, logica, emoties en creativiteit om voorrang, vooral als er veel van het gesprek afhangt.

Om je gesprekspartner mee te krijgen, kan het helpen als je verbaal en/of non-verbaal laat merken dat jullie overeenkomsten hebben. Iemand die goed is in het voeren van gesprekken, heeft vooral het geloof in zichzelf dat hij of zij flexibel kan omgaan met elke ontwikkeling in (of rond) de gesprekssituatie. Zo iemand heeft een onderzoekende houding, volledig gericht op de ander. Want hij of zij heeft geen interne strijd. Pas als jij uitstraalt dat je geloof hebt in jezelf, kan de ander ook geloof in jou hebben.

Echt contact maken

Let op je uitstraling
Je uitstraling en non-verbale gedragen vertellen een heleboel. Raak bijvoorbeeld je gezicht of je haar niet aan, dat komt onzeker over. Gebruik je armen en handen juist om je verhaal kracht bij te zetten. Doe jezelf een plezier en wees op tijd. Alleen dan slaag je erin om rustig en zelfbewust over te komen. Kijk de ander recht aan en wees energiek.

Benoem het doel
Het is resultaatgericht om in het begin van het gesprek het doel van het gesprek te benoemen en te verifiëren. Dit geldt ook voor het verhelderen van de onderlinge verhoudingen en de aanleiding van het gesprek. Van de andere kant kan dit mensen afschrikken die alleen maar even gezellig wilden kletsen.

Herhaal woorden
Let vooral op de woorden van anderen. Sommige woorden schreeuwen erom om ‘uitgelicht’ te worden. Dit kun je doen door te papegaaien. Je herhaalt dan het woord of de zin van de ander op een vragende toon: “Ongelukkig?” Vragen stellen en goed luisteren is sowieso een vak apart. Leg de kern bloot, wat is de vraag achter de vraag? Zo kun je een oppervlakkig gesprek ombuigen naar een inspirerend gesprek.

Zeg niets
Terwijl je zwijgt, ‘kijk’ je naar wat je gesprekspartner zegt. Want gegarandeerd zal de ander het stokje van je overnemen en gaan praten. Zolang jij niets zegt, zal diegene blijven praten. Pak de rust!

Relatie tussen verbaal en non-verbaal
Ga er vanuit dat je gesprekspartner (onbewust) registreert dat er iets niet klopt, als jij hem / haar van mooie praatjes voorziet maar ondertussen erbij zit als een zoutzak met de armen over elkaar. Het veranderen van een houding zegt ook veel over hoe je verhaal overkomt bij de ander. Wees je bewust van de momenten die jijzelf kiest om je houding te veranderen.

De belangrijkste tip is en blijft: wees jezelf! Goed contact ontstaat niet door het overduidelijk toepassen van ‘trucs’. Gebruik alleen die technieken die bij jou passen en zet de sterke punten in die je van nature hebt.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *