je bent wat je doet boekrecensie

Je bent wat je doet [boekrecensie]

16 jul 2014 | Boekentips, Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Meer sporten, wat gezonder eten in drukke tijden en timemanagement nu eens echt goed onder de knie krijgen: stuk voor stuk doelen die ik mezelf met enige regelmaat stel. En vele met mij zo hoor en lees ik wel eens. Wat maakt het toch zo lastig om zo’n doel dan fluitend te bereiken? De waan van de dag, dat stemmetje dat zegt ‘ah joh, kan nu wel even zo’ of….?

Roos Vonk slaat al in het eerste hoofdstuk van haar boek ‘Je bent wat je doet’ de spijker op z’n kop. Wat een herkenning! Want doelen stellen is makkelijker gezegd dan gedaan, er zijn legio redenen te bedenken waarom het niet of niet helemaal lukt. Fijn te weten, alleen neem ik daar geen genoegen mee. Verandering wil ik bereiken, en dit boek gaat er een bijdrage aan leveren.

Typische voorbeelden

Grinnikend van de typische voorbeelden en soms zuchtend van het gevoel dat het echt zo makkelijk kan zijn lees ik het boek met plezier door. Vonk laat ook haar eigen kwetsbaarheid en valkuilen zien, want net als iedereen heeft zij eveneens de les geleerd dat gedrag aanpassen niet van een leien dakje gaat. Ik leer over de introspectie-illusie en heb braaf de opdracht ‘door de ogen van de ander’ gemaakt. Leren door confronteren werkt bij mij het beste, want dan kom ik ineens heel snel in beweging. Ik wist al dat denken over doelen veel kan opleveren, en wordt nu weer gewezen op de voordelen (en enkele valkuil) die het biedt.

Worden wat je doet

Het hoofdstuk ‘je wordt wat je doet’ heb ik met aandacht twee keer gelezen. Een doel vanuit twee kanten bekijken geeft een verrassend helder beeld van wat er allemaal mogelijk is. Met de goede daden zit het wel goed. Wie goed doet mag ook iets goeds terug verwachten, ik kan je van harte aanraden dat principe na te (blijven) leven. Net als het idee dat wanneer je iets wilt veranderen, je het beste bij je eigen omgeving kunt beginnen. Hoe groot of klein de verandering en impact ook is.

Of die omgeving nu mensen betreft met wie je omgaat (in mijn geval het vermijden van degenen die negatieve energie geven om zelf positief te blijven) of keuzes die je maakt (zo eet ik al jaren geen vlees omdat ik me niet kan vinden in de dieronterende praktijken van de voedingsindustrie). Je hebt het allemaal in eigen hand, met veel kleine beetjes wordt de olievlek vanzelf groter om verandering voor jezelf en anderen te bereiken. En dus ook jouw doelen.

Onderzoek en voorbeelden

Het boek leest heel prettig, onderzoeksinformatie wordt afgewisseld met voorbeelden en aanvullende informatie. Tot slot tref je nog een heel hoofdstuk met tips om ja-maars te voorkomen. Als je het boek gaat gebruiken als een soort werkboek, gaat het ongetwijfeld lukken om een aantal veranderingen op korte termijn door te voeren. Daarmee alvast veel succes gewenst. Zo, dan ga ik nu even sporten!

Lees hier alle info over Je bent wat je doet