je stem als krachtbron boekrecensie

Je stem als krachtbron [boekrecensie]

16 nov 2016 | Boekentips, Commerciele slagkracht

Elk jaar volg ik wel een aantal workshops over interessante thema’s, dan ervaar ik – in het dagelijks leven werkzaam als trainer en spreker – zelf ook weer eens hoe het is om deelnemer te zijn. Zo heb ik een aantal jaren geleden een coach gehad die helpt om je stem goed te gebruiken als het gaat om overtuigingskracht. Veel van geleerd en ik werd meteen enthousiast toen ik zag dat er recent een boek over hetzelfde thema is geschreven.

‘Je stem als krachtbron’ van Debby Mureau was deels een feest van herkenning, want wat is er veel mogelijk met een stem! Deels ook confronterend, want die stem is veel belangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Iedereen haalt zonder twijfel waardevolle tips uit dit boek, en omdat het ook nog eens lekker vlotjes leest kan ik geen reden bedenken waarom je er niet meteen in zou willen beginnen.

Leer je stem kennen

De vele aanwijzingen en achtergrondinformatie laten je kennis maken met de wereld van uw stem die je nog niet kende. Maar eerlijk is eerlijk: aan de oefeningen ga je nog veel meer lol beleven! En ze werken natuurlijk ook goed, dat kan niet anders met de expertise van Mureau. Dat heb ik in ieder geval ervaren tijdens het lezen van dit boek.

Neuriën en praten met een duckface (wees alert op meekijkers) helpt om een mooie warme stem te oefenen. Je hele mond van tongpuntje tot verhemelte ontdekken om te merken wat het effect is op je stem: heel interessant. Een snelle warming-up voor je stem door de geluiden als rrrrr, lalalala, kikkeren en overdreven articuleren: zeer effectief. Of kies voor La Vox met een stoel, halfgevuld flesje water en een siliconenbuisje …. zie de instructie in het boek. Ben je net als ik veel aan het praten tijdens jouw werk? Een mix van Aloë vera met appelsap houdt uw stembanden soepel en gehydrateerd. En het is nog lekker ook.

Het complete palet voor je stem

Het boek als geheel lezen geeft de volle omvang van mogelijkheden weer. Ben je juist op zoek naar een specifieke aanscherping van uw stem, dan is er een handige indeling van hoofdstukken. Stuk voor stuk kort en helder geschreven. Of je nu eentonigheid wilt voorkomen, verstaanbaar wilt zijn in een lawaaiige omgeving, charismatisch over wilt komen: het komt allemaal aan bod. Voor de echte stemfreaks staan er bovendien tips in om te leren buikspreken, beatboxen of een knappe doiiiink van de mondharp te laten klinken. Fun en vooral veel functionele inhoud wisselen elkaar af in dit boek. Ik gok dat je er veel plezier aan gaat beleven en jouw stem krachtiger gaat inzetten.

Lees hier alle info over Je stem als krachtbron