kleingroot cialdini boekrecensie

kleinGROOT: de overtuigingskracht van het detail [boekrecensie]

06 okt 2014 | Boekentips, Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Wie contact heeft met klanten heeft ongetwijfeld de wereldwijde bestseller Invloed van Dr. Robert Cialdini beduimeld in de kast staan. De zes principes van beïnvloeding doorvoeren in de dagelijkse praktijk levert zonder meer zakelijke successen op. Met zijn nieuwe boek kleinGROOT gaat hij een stap verder. Samen met auteurs Steve Martin en Noah Goldstein heeft hij ruim vijftig makkelijk te nemen acties omschreven die stuk voor stuk grootse effecten hebben. Klein, zodat ze weinig tijd, geld en moeite kosten. Groot, zodat…., tja zodat jouwklanten, collega’s en anderen er blij van worden natuurlijk.

De kracht van kleine dingen

Elk hoofdstuk is kort en krachtig geschreven. In een minuut of tien leest u het uit en bent u wijzer in de kracht van kleine dingen. De hoofdstukken hebben bovendien een vergelijkbare invulling wat het lezen prettig en herkenbaar maakt. Er komt een thema naar voren waarbinnen de kleine actie past. Je krijgt inzicht in de grote effecten die er te behalen zijn, compleet met voorbeelden uit de praktijk. En je leest hoe die effecten worden gestaafd door onderzoeken.

Sommige daarvan zijn door de auteurs zelf uitgevoerd, andere zijn gevonden in het wetenschappelijke veld van gedrag en beïnvloeding. Een aantal interessante voordelen op een rij, die je na het lezen zo kunt toepassen binnen jouw bedrijf. Om te beginnen: hoe maak je sprongen voorwaarts bij het opbouwen van relaties en teams? Of deze: wat moet je zeker vermijden als je succesvolle besluitvorming wilt bereiken? Ook boeiend: wat te doen om meer orders binnen te halen?

Verder een keur aan kleinGROOT acties over communicatie, samenwerking, succes behalen en effectief werken. Aardig is het daarnaast dat je er achter komt hoe je beïnvloedingspogingen keer op keer kunt laten slagen. En hoe je voorkomt dat ze onverhoopt verkeerd uitpakken.

Tips voor grootse effecten

De lengte van de hoofdstukken, enthousiasmerende stijl en nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden maakt dat u de tips wilt opzuigen. Om er voor te zorgen dat u door de grootse effecten het kleine niet meer ziet hebben de auteurs er voor gekozen om het boek te verdelen in 52 onderwerpen. Cialdini’s tip die hij gaf toen hij recent in Nederland was: lees elke week met je team een hoofdstuk, brainstorm hoe je de kleine actie gaat uitvoeren en doe het. Na een jaar heb je ontdekt welke kleinGROOT-acties voor jouw bedrijf werken en ben je in staat daar je voordeel mee te doen.

Mijn tip: zet het boek naast ‘Invloed’ in de kast, dan heb je twee uitstekende naslagwerken om zo nu en dan de overtuigingskracht en beïnvloeding in zakelijke gesprekken op te frissen.

Lees hier alle info over kleinGROOT

Toen Dr. Robert Cialdini in Nederland was voor een event, mocht ik een exclusief interview met hem houden. Lees hier de tips die ik toen van hem kreeg.