klanten kennen informatie verzamelen uitpluizen voorbereiding verkoopgesprek

Leer jouw klanten NOG beter kennen

Artikelen

Op de hoogte zijn van ontwikkelingen bij jouw klanten en de branche waarin ze zitten. Het is een belangrijk onderdeel van goede acquisitie en relatiebeheer. In het contact met je prospect of klant kun je er aan refereren. Je laat ermee zien dat je oprecht geïnteresseerd bent. En je ziet meteen waar kansen liggen. Je kunt immers sneller inspelen op behoeften als je weet wat er speelt. Natuurlijk hoor je in gesprekken met klanten al een heleboel. Daarnaast zijn er tal van andere manieren om je te verdiepen en je klant nog beter te leren kennen.

Vakbladen
Voor de branche van jouw klanten worden er ongetwijfeld interessante vakbladen uitgegeven. Vraag eens welke bladen jouw klant leest, zodat je kunt bepalen welke daadwerkelijk relevant zijn. Neem een (digitaal) abonnement of vraag of je de bladen mag lenen.

Nieuwssites
Websites van kranten en zakenbladen (of de hardcopy versies ervan) bieden uiteraard een schat aan informatie over het bedrijfsleven. Kies een aantal websites waar voor jou relevante informatie te vinden is en maak een RSS-feed (bijvoorbeeld in Feedly) aan om eenvoudig het nieuws te volgen. Blendl verzamelt nieuws uit allerlei kranten.

Banken
Onder meer ING (Economisch Bureau) en de Rabobank (Branches / Cijfers & Trends) geven periodiek speciale informatiebladen uit met ontwikkelingen in diverse branches.

Gerichte websites
Een inkopper: je kijkt altijd voor je naar de klant gaat op diens website. En ook tussendoor, plan bijvoorbeeld elke week tijd om een aantal sites van klanten te bekijken. Daarnaast geven de websites van brancheverenigingen inzicht in ontwikkelingen en trends. Ook hiervoor zijn tools als Feedly ideaal om snel op de hoogte te zijn.

Nieuwsbrieven
De nieuwsbrief van jouw klant, brancheverenigingen, vakbladen, etc. Neem er een abonnement op en scan ze wekelijks voor interessante wetenswaardigheden.

Google
Je kunt via Google Alerts de naam van je klant instellen voor meldingen. Zodra er iets op internet verschijnt, komt er een bericht (dagelijks of wekelijks) in je mailbox.

Social Media
LinkedIn bedrijfsprofielen, Instagram, Twitter, Facebook, YouTube: volg jouw klanten, vakkenners, vakbladen, kranten en meer om snel over informatie te beschikken. Bij diverse social media kun je lijsten aanmaken met bedrijven die je volgt, zodat je snel ziet wat ze geplaatst hebben.

Veel tijd? Valt echt reuze mee.
Helemaal bij blijven over alle ontwikkeling hoeft niet veel tijd te kosten. Plan elke week een uur om informatie door te nemen. Veelal is het scannen al voldoende, soms ga je iets meer de diepte in en lees je artikelen uitgebreider. De tijd die je er in investeert betaalt zich dubbel en dwars terug. Jij weet meer over je klanten en zij weten dat absoluut te waarderen.

Daniëlle de Jonge