meer klanten toon expertise content contentmarketing zichtbaarheid

Wil je meer klanten? Toon jouw unieke expertise!

09 okt 2012 | Commerciele slagkracht

Wie meer nieuwe klanten wil werven of het aantal opdrachten bij bestaande klanten wil uitbreiden, heeft de keuze uit tientallen manieren om dat te realiseren. De investeringen in tijd en geld variëren nogal en het effect is niet voor ieder bedrijf en iedere doelgroep even groot. Vandaar dat ik met klanten altijd kijk wat het beste bij hen, de producten of diensten die zij aanbieden en natuurlijk bij de markt waarin ze zich begeven past. Iets wat voor ieder bedrijf werkt is het delen van expertise. Want jij bent immers degene die alle kennis over jouw vakgebied in huis heeft. Maak daar gebruik van en zorg zo voor optimale zichtbaarheid en vindbaarheid bij (potentiële) klanten. Laat je inspireren door diverse aantoonbaar werkende manieren van kennisdeling.

Waarvan heb jij verstand van zaken?

Jouw expertise delen doe je bij voorkeur gratis, zonder dat je bang hoeft te zijn dat klanten jou dan “niet meer nodig hebben”. Het tegendeel is waar: door te laten zien dat jij verstand van zaken hebt, trek je juist mensen aan. Bovendien is veel kennis beschikbaar op internet, dus kun je er maar beter voor zorgen dat ook jouw onderscheidende manier van zakendoen daar bij staat. Een greep uit de mogelijkheden:

Online

  • Blog. Geef jouw mening of deel relevante kennis en tips en plaats deze artikelen op het weblog van jouw bedrijf. Zorg voor regelmaat en laat 2 tot 4 keer per maand een nieuw artikel verschijnen.
  • Artikelen. Pas (waar nodig) blogartikelen aan of schrijf informatieve artikelen voor op websites binnen jouw vakgebied. Zoekt iemand informatie, dan komen ze jouw artikel tegen.
  • Social media. Het kanaal om eenvoudig en snel contact te maken door het geven van praktische tips. Denk aan Twitter, Facebook bedrijfspagina”s en LinkedIn Groepen of fora.
  • Nieuwsbrief. Een maandelijkse nieuwsbrief met inhoud variërend van actualiteiten tot informatie spreekt geïnteresseerden zonder meer aan.
  • Downloads. Creëer op je website de mogelijkheid voor bezoekers om – in ruil voor een mailadres – informatie aan te vragen. Bijvoorbeeld een E-book of checklist.
  • Presentaties. Gebruik je informatieve presentaties, zet ze dan in Slideshare (koppel dit ook meteen met je LinkedIn profiel).
  • Video”s. Meer en meer bedrijven maken korte videotips voor op eigen websites en YouTube. Beelden zeggen meer dan woorden en je laat jezelf als bedrijf goed zien.

Offline

  • Strategiegesprek. Een face-to-face, telefonisch of Skype gesprek om samen te sparren over manieren waarop iemand jouw product of dienst optimaal kan inzetten.
  • Lezingen. Niets leuker dan mensen een (half) uur inspireren met jouw kennis. Geef tips waar men echt iets aan heeft en verzamel gegevens om extra informatie na te sturen.
  • Seminars. Een uitgebreide variant van de lezing, waarin je mensen meer de inhoud laat zien. Kennismakingsworkshops hebben een vergelijkbaar effect.
  • Cappuccino. Nodig iemand uit op kantoor om hem of haar gratis tips te geven. Vooral beginnende ondernemers help je hier enorm mee.

Laat zien en horen dat jij jouw expertise beschikbaar stelt! Zeg het als je iemand spreekt, plaats een item op je site, attendeer erop via social media, etc.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *