Meer verkopen bij bestaande klanten

22 nov 2011 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Nieuwe klanten werven geeft veel commerciële kanjers een goed gevoel. Logisch, want je inspanningen worden beloond met een mooie opdracht. Nieuwe opdrachten bij bestaande klanten zijn minstens zo waardevol. Je geeft immers extra kracht aan een goede relatie. En het kost ook nog eens minder tijd en geld.

Tips om meer verkopen te realiseren bij jouw bestaande klanten

Begin bij het begin
Al vanaf het begin van het klantcontact werk je aan een stevige relatie. ‘Even snel iets verkopen en dan weer weg’ levert enkel teleurstellingen op voor alle partijen. Bovendien wil je jouw klanten helpen, en daar is een lange relatie de beste basis voor. Dus al vanaf het eerste contact met de nieuwe klant, focus je op die samenwerking. Laat merken dat je er bent. Niet alleen om een product of dienst te leveren, maar ook voor vragen of ondersteuning om het de klant gemakkelijker te maken.

Maak jezelf zichtbaar
Volg de levering van het product of de dienst wanneer je niet direct bij de uitvoering betrokken bent. Neem contact op om vorderingen te bespreken en vergeet niet om ook eens gewoon bij te praten. Mensen doen zaken met mensen, dus aandacht voor jouw klant als persoon is ook op z’n plaats. Hoe beter je elkaar kent, hoe meer profijt je er van hebt in de lange relatie die je aan bent gegaan.

Bedankt en….
De levering zit er op, dus het contact wordt vaak iets minder intensief. Waak ervoor dat je het niet laat versloffen. Hou actief contact. Bijvoorbeeld door op onverwachte momenten iets van je te laten horen. Denk aan:

  • Uitnodigen voor een bijeenkomst, waar je zelf mogelijk ook naar toe gaat.
  • Attenderen op informatie die voor hem of haar (zakelijk of persoonlijk) interessant is.
  • Doorsturen van een waardevolle link.
  • Een contact leggen tussen jouw klant en een andere zakenrelatie.

Of, heel simpel, stuur eens een ansichtkaart. Opvallend tussen de vele e-mails en telefoontjes en met een vrolijke kaart vergroot je de kans dat die op een prikbord terecht komt. Zo blijf je nog beter in beeld.

Commerciële acties
Natuurlijk breng je klanten ook op de hoogte van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Bijvoorbeeld nieuw aanbod, aantrekkelijke aanbiedingen of andere zaken met een commerciële tint. Zorg er voor dat je proactief bent. Bedenk waar de klant mee geholpen is en leg dat voor. Soms is nodig om een klantbehoefte onder de aandacht te brengen, omdat de klant zich nog niet gerealiseerd heeft welke voordelen het oplevert. Je laat zien dat je betrokken bent en door jouw inzet gaat de klant graag verder op jouw aanbod in.

Geniet van veel lange en mooie relaties met klanten!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *