meer verkopen dankzij bestaande klanten

Meer verkopen dankzij jouw blije klanten

29 apr 2015 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Een goede klant is goud waard in meerdere opzichten. Natuurlijk is het fijn als je een leuk contact met elkaar hebt. Je helpt elkaar: jij levert iets waar de ander behoefte aan heeft en diegene helpt jou om jouw business goed te laten lopen. En tevreden klanten zorgen ervoor dat jij fluitend je werk blijft doen. Allemaal mooie eigenschappen van gewaardeerd klantcontact. Bouw dit verder uit door hulp in te roepen van jouw klanten. Je versterkt je relatie en klanten zijn vrijwel altijd bereid om jou te helpen.

Drie aantoonbaar effectieve manieren om jouw zakelijke succes te vergroten

Klantgerichtheidspoll
Of je nu als professional bij een grote organisatie werkt of als zelfstandig ondernemer een bloeiend bedrijf runt: een enquête, poll of ander kort onderzoek onder klanten levert ontzettend veel op. Het hoeft geen uitgebreid klantgerichtheidsonderzoek te zijn, juist niet. Vier tot zes open vragen zijn voldoende voor een schat aan informatie. Bedenk vragen die ingaan op:

  • Wat vindt de klant het meest positieve in jullie contact?
  • Waar mag je meer aandacht aan schenken?
  • Wat denkt de klant dat jij levert?

Het houden van een kort onderzoek is erg leerzaam. Je krijgt complimenten, tips en soms blijkt dat een klant bepaalde informatie niet heeft (bijvoorbeeld over wat jij levert). Heb je een goede relatie met jouw klant, dan wil hij zeker meewerken. Kondig aan dat je een onderzoek gaat houden en stuur de vragen per mail, zodat iemand rustig de tijd heeft om ze te beantwoorden. Uiteraard bedank je uitvoerig en je koppelt na een aantal weken terug wat je met de feedback hebt gedaan.

Referenties
Referenties zijn van een niet te onderschatten waarde voor succesvolle verkoop. Ieder bedrijf zou er gebruik van moeten maken. Bijvoorbeeld op de website, in nieuwsbrieven en in offertes of brochures. Vraag of je klant kort maar krachtig jullie samenwerking omschrijft. Let op: blijf niet in algemeenheden hangen – ‘X is een prettige persoon’ – maar leg focus op bereikte resultaten. Het grootste deel van de referentietekst omvat drie essentiële onderdelen, lees ze in dit artikel.

Het netwerk van de klant
Waarschijnlijk de eenvoudigste manier waarop een blije klant jou kan helpen: het openstellen van zijn netwerk. Grote kans dat dit van nature al gebeurt. Waarom zou iemand jou immers niet aan anderen willen voorstellen als de samenwerking goed bevalt? Voor je het weet is jouw klant een ambassadeur voor jouw bedrijf geworden. Omdat je niet van iedereen mag verwachten dat ze er spontaan aan denken, neem jij zelf het initiatief om het netwerk van jouw klant te bereiken. Hoe? Door simpelweg te vragen ‘Beste klant, ken jij nog een of twee bedrijven in jouw netwerk die ik kan helpen met mijn product of dienst?’ Meer is het niet en je krijgt in het overgrote deel van de gevallen zo een naam van een contactpersoon aangereikt. Verfijn deze aanpak bijvoorbeeld door te vragen of jouw klant de persoon alvast wil bellen of mailen om te melden dat jij contact opneemt of op netwerkbijeenkomsten te vragen of jouw klant je aan anderen wil voorstellen.

Natuurlijk bedank je jouw klant heel hartelijk voor de doorverwijzing. Waar mogelijk en gewenst houd je hem op de hoogte van het verloop van een contact en eventuele opdrachten die eruit voortkomen.

Doe het zelf ook!

De basis van elke goede relatie is geven en ontvangen. Denk dus ook eens aan jouw klant. Wie zit er in jouw netwerk die je wilt voorstellen of op welke manier help je jouw klant aan extra bekendheid en nieuwe relaties?

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *