beurs bezoeken klanten ontmoeten

Met succes beurzen bezoeken: met deze tips haal je er het maximale uit

27 okt 2010 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Het bezoeken van een (vak)beurs geeft vaak weer volop nieuwe inspiratie om in de praktijk mee aan de slag te gaan. Je ziet bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen, leert interessante bedrijven kennen die aanvullende diensten leveren of je ontmoet misschien zelfs potentiële klanten. Enkele keren per jaar een beurs bezoeken is iedereen aan te raden. Check de sites van (grote) congrescentra om te zien wat daar georganiseerd wordt. Bezoek je een beurs, zorg er dan voor dat je er maximaal resultaat uithaalt.

Tips om het meeste uit je beursbezoek te halen

Bepaal het doel van je beursbezoek
Zomaar een beurs bezoeken en maar-zien-wat-je-tegenkomt geeft meestal niet het gewenste resultaat. Bedenk vooraf wat je gaat doen. Zoek je leveranciers van producten of diensten die je kunt gebruiken? Bedrijven die ook in ‘jouw’ keten werkzaam zijn? Collega-bedrijven die vergelijkbare werkzaamheden verrichten? Kijk op de website van de beurs of in het toegestuurde informatiemateriaal wie er komen en waar je hen kunt vinden. Bedenk daarnaast wat je aan de standhouders wilt vragen. Hoe gerichter je te werk gaat, hoe efficiënter je voor beide partijen bezig bent.

Ontmoet andere beursbezoekers
Jij en de andere aanwezigen hebben iets gemeen, anders was je niet op dezelfde beurs terecht gekomen. Ga in gesprek met andere bezoekers van de beurs. Dat kan bij de koffie-corners of tijdens het eten van een broodje (schuif eens aan bij iemand die alleen zit). Gewoon tijdens het rondlopen en bekijken van stands kan uiteraard ook. Let op iemands houding, maak oogcontact  en bepaal of de persoon open staat voor contact. Een eenvoudig praatje is zo gemaakt en wie weet wat voor interessant contact jullie er aan over houden!

Hou het initiatief
Heb je een goed gesprek gehad bij een stand? Meestal laat je dan je visitekaartje achter en krijg je de toezegging dat er snel contact met je wordt opgenomen. In de praktijk kan het echter zomaar gebeuren dat het betreffende bedrijf niet met iedereen contact opneemt, de waan van de dag laat zaken soms anders lopen dan gepland. Vraag daarom altijd om een visitekaartje van de standhouder en noteer indien nodig de naam van de persoon met wie je verder contact wilt hebben.

Na afloop van de beurs
Kijk op je gemak alle kaartjes en informatie nog eens door. Met wie wil je contact opnemen? Zijn er mensen die je in de toekomst nog eens wilt spreken? Of benut je je netwerkkwaliteiten en verbind je nieuwe personen aan mensen uit jouw bestaande netwerk? Selecteer, onderneem acties en sla de de gegevens op in jouw database met netwerkcontacten.

Tot slot iets wat je beter niet kunt doen: verkopen. Jij bent bezoeker, de standhouder wil producten en diensten bekend maken. Het is dus zeer ongepast als je jouw aanbod probeert te slijten aan mensen die op de beurs staan. Wat je wel kunt doen is inventariseren welke bedrijven mogelijk interessant zijn voor jouw aanbod. Later kun je dan contact met hen opnemen en eventueel verwijzen naar de beurs waar je hen hebt zien staan.

 

Sta jij namens jouw bedrijf op een beurs in de stand? Lees dan dit artikel voor tips.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *