target halen meer omzet meer winst meer klanten verkoopdoel

Moeiteloos je verkoopdoelen realiseren

21 feb 2013 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Je bruist van de mooie plannen om nieuwe klanten te werven. Of juist om meer opdrachten te krijgen van bestaande klanten. Je stapt vol energie in de acties die je bedacht hebt. Al dan niet met knap opgesteld verkoopplan: jij bent er klaar voor om een groot succes te maken van jouw commerciële doelen. En dan is daar ineens de waan van de dag, de drukte die je er van weerhoudt om efficiënt alle stappen te zetten voor meer omzet. Of misschien heb je zoveel mooie ideeën om te realiseren dat je door de bomen het bos niet meer ziet, waardoor je van alles wat doet en niet er uit haalt wat er in zit. Komt dit je bekend voor? Dat is vanaf nu verleden tijd!

Zo realiseer je doelen wel

De geschetste situatie kom ik behoorlijk vaak tegen. Zonde, want daardoor blijven goed doordachte plannen op de plank of onder op de stapel liggen. Meestal eenvoudigweg omdat iemand niet precies weet hoe te beginnen. Terwijl het zo simpel kan zijn. Een verkoopplan helpt je zonder meer. En dan bedoel ik niet een dik boekwerk. Nee, een heel praktisch plan van enkele A4-tjes met checklists om alle doordachte stappen zorgvuldig en bovenal doeltreffend uit te voeren. In dit artikel lees je er meer over.

Zo’n plan maak ik vaak met klanten in het najaar, waarbij we vooruit blikken naar het komende jaar. Of we gaan er gedurende het jaar voor zitten om er voor te zorgen dat de omzet gaat groeien. Dat vergt aardig wat intensieve gesprekken en vrolijke brainstormsessies en dan heb je ook wat.

De drie belangrijkste elementen

  • Jouw onderscheidende aanbod ontwikkelen

Om te beginnen is het natuurlijk essentieel dat je weet waarin jij onderscheidend bent en op welke doelgroep jij je richt. Heb je dat glashelder voor ogen, dan is het tijd om jouw aanbod te bepalen. Verkoop je producten, denk dan eens breder en bied pakketten of extra”s aan. Verkoop je diensten, dan ligt er een enorme berg kansen voor je neus. Door van jouw diensten een “productenaanbod” te maken, maak je het klanten veel makkelijker om voor jou te kiezen. En je maakt het voor jezelf veel eenvoudiger om verkoopgesprekken te voeren of online klanten aan te trekken.

  • Bepaal exact wat je wilt bereiken

Heb je jouw diensten en producten benoemd, dan kun je daar je doelen aan koppelen. Wat is de omzet die je wilt halen? Of hoeveel diensten/producten wil je van elk soort verkopen? En aan wie? Specificeer precies wat je wilt. Dat helpt je om je acties te bepalen die er voor nodig zijn om die doelen te bereiken. Je stemt je marketing- en acquisitieactiviteiten er volledig op af en hoeft je nergens anders mee bezig te houden.

  • Doeltreffende acties

Gebaseerd op je doelen bepaal je jouw acties. Wat ga je doen aan zichtbaarheid online en offline? Op welke wijze ga je jouw bedrijf in de media onder de aandacht brengen? Ga je netwerken, lezingen geven, mailingen versturen, webinars organiseren, een nieuwsbrief uitgeven, bloggen? Er zijn tientallen manieren te bedenken waarop je zichtbaar kunt zijn voor klanten. Kies er vijf tot zeven en richt je uitsluitend daar op. Doe niks meer of minder en heb er het volste vertrouwen in dat de acties waar jij goed over nadenkt je het succes brengen dat je wilt. Ik weet het, daar ligt weer die waan-van-de-dag op de loer. Ik heb zelfs een “stok achter de deur”-abonnement voor klanten die een extra zetje willen. Kies voor de discipline om aan de slag te gaan en te blijven, dan gaat het je lukken.

Veel succes en geniet van je gerealiseerde verkoopdoelen!

 

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *