netwerken contacten opvolgen relatiebeheer netvliesmanagement

Netwerken: het geheim van doelgericht contacten opvolgen

03 feb 2013 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Op netwerkbijeenkomsten, bij cursussen of waar dan ook “in het wild” kom je ze tegen: leuke en interessante mensen met wie je contact maakt. Je hebt een gesprek, de klik is er en je wisselt visitekaartjes uit. En precies op dat moment begint de kern van doelgerichte opvolging. Want in al die waardevolle contacten is een verdere selectie te maken. Welke personen zijn “hot” voor je business en met wie wil je contact onderhouden, zonder dat je meteen de agenda”s hoeft te pakken voor een afspraak?

Pak het slim aan

Al op het moment dat je het visitekaartje van de ander opbergt in je tas of jas kies je uit een van de volgende drie opties:

  • WAUW

Dit zijn de mensen waar je per direct een afspraak mee wilt maken. Bijvoorbeeld omdat zij een concrete behoefte hebben waar jij invulling aan kunt geven. Of omdat het een ideale samenwerkingspartner is voor de verdere groei van jullie beider bedrijven. Je legt met deze persoon nog dezelfde of volgende dag contact en maakt een afspraak. Het ijzer smeden als het heet is, dat idee.

  • Waardevol

De man of vrouw met wie je graag eens verder praat over de zaken waar jullie in zitten. Het heeft geen haast, maar een kop koffie in het vooruitzicht voelt voor beide goed. Je neemt op korte termijn na het kennismaken contact op om een afspraak te maken. En je mailt deze persoon iets waardevols. Bijvoorbeeld een artikel wat je hebt gepubliceerd, een link naar een boeiende video, e-boek of ander aardigs. Deze mensen zet je ook op je lijst voor de nieuwsbrief die jouw bedrijf uitgeeft, zodat je ook op die manier contact kunt houden. Wel vermelden dat je dat doet, anders ga je ze spammen en dat is ook niet de bedoeling.

  • Interessant

Mensen met wie je om wat voor reden dan ook contact wilt onderhouden. Bijvoorbeeld omdat je op een later moment iets voor elkaar kunt betekenen. Of omdat je ze binnen jouw netwerk wilt introduceren. Ook deze mensen bied je het waardevolle cadeau aan en je plaatst hen op de lijst voor je nieuwsbrief. Een afspraak met deze mensen kan op wat langere termijn plaatsvinden of misschien hou je alleen digitaal en telefonisch contact.

Even praktisch: je kunt deze selectie maken als je op kantoor zit en de visitekaartjes doorloopt die je hebt ontvangen. Veel slimmer en tijdsbesparender is het als je dit al meteen doet op de bijeenkomst. Zorg dat je de kaartjes in aparte vakjes van je tas of jas stopt, doe er een papiertje tussen of kies een andere oplossing die voor jou werkt. Als je het maar doet, het geeft je netwerkeffect een flinke oppepper!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *