netwerken koetjes kalfjes luchtig gesprek

Netwerken: het koetjes-en-kalfjes gesprek

25 mrt 2010 | Commerciele slagkracht

Luchtige gesprekken voeren is een belangrijke vaardigheid in allerlei formele en informele situaties, dus ook bij het netwerken. In het vorige artikel las je al over het ontspannen beginnen van een gesprek met een onbekende. Wil je alleen maar praten over het werk en zaken doen, dan zul je merken dat je gesprekspartner dat niet altijd weet te waarderen. Zaken doen is immers gebaseerd op het hebben van een goede relatie en die bouw je op door ook over andere dingen te praten. Mensen doen zaken met mensen, daar gaat het om. De makkelijke praters weten overal een gesprek op gang te brengen. Of het nu bij de bakker, op een terrasje, in een vergadering of op een netwerkbijeenkomst is: ze babbelen er gezellig op los.

Welke koetjes-en-kalfjes zijn er zoal

Voor mensen die het koetjes-en-kalfjes gesprek verder willen ontwikkelen een aantal tips. Ook over hoe je in het gesprek de zakelijke kant belicht.

Overeenkomsten vinden
De meeste gesprekken verlopen soepel als de gesprekspartners iets overeenkomstigs hebben. Dat kan een hobby zijn, de plaats of regio waar ze wonen, gemeenschappelijke interesses over een bepaald onderwerp of bijvoorbeeld het soort werk wat iemand doet. Dit laatste is dus iets anders dan ‘verkopen’, dit is vol enthousiasme praten over waarom iemand het werk wat hij of zij doet zo leuk vindt. Actuele onderwerpen zijn vaak ook een goede bron voor een gesprek. Kies voor onderwerpen die niet controversieel zijn, zodat iedereen er makkelijk over kan en wil praten.

Vraag maar raak
Met het stellen van (open) vragen nodig je de ander uit om te vertellen. Bedenk vooraf, als je dat prettig vindt, een aantal vragen over onderwerpen waar je makkelijk over praat. Als het onderwerp ook jouw interesse heeft, komt er vanzelf een wisselwerking in het gesprek op gang.

Reageer
Toon daadwerkelijk interesse in de ander. Stel vragen, reageer op opmerkingen en stimuleer de ander op verder te vertellen. Ben je met meerdere mensen, betrek dan de anderen ook bij het gesprek. Weet je toevallig veel van het gespreksonderwerp, waak er dan voor dat je niet te belerend overkomt door al je kennis breed uit te meten.

Wissel af
Voorkom dat een persoon voortdurend aan het woord is. Ga in op wat er gezegd wordt om het gesprek open te breken. Vertel bijvoorbeeld wat jij ergens van vindt en breng de balans zo terug in het gesprek.

De zakelijke switch
In ieder gesprek, ongeacht het onderwerp, kun je eenvoudig de link leggen naar het werk. Dit kan tijdens het luchtig praten of als je al meer een zakelijke tint aan het gesprek hebt gegeven. Komt er bijvoorbeeld een actueel onderwerp ter sprake, benoem dan wat je er van merkt in jouw werk. Vertelt iemand hoe de markt is in zijn of haar branche? Leg een link naar hoe jij daar tegenaan kijkt vanuit jouw expertise.
Let op: zorgvuldigheid is wel aan te raden. Draai je het gesprek constant naar jouw werk, dan kom je toch nog over als iemand die gesprekken voert met als doel te verkopen.

Gesprekken voeren is vooral leuk! Ben je op een netwerkbijeenkomst, dan is het nog leuker om met meerdere mensen in gesprek te komen. Hoe rond je een gesprek netjes af om weer door te gaan naar een volgend gesprek? In het volgende blogartikel lees je de tips.

 

Meer lezen over effectief netwerken? Klik op de tag ‘netwerken’ voor alle artikelen.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Bas van de Haterd

    28 maart 2010 om 22:09 uur

    Nog een tip: check de social media. Zorg dat je vooraf al iets meer weet over iemand, bijvoorbeeld in Linkedin. Daar zitten regelmatig ook min of meer privé groepen en zo tussen, daar heb je soms ook aanknopingspunten. Of Twitter, het aantal goede relaties dat ik door gezamenlijke interesses waar ik door Twitter achter kwam heb gekregen zijn legio.