netwerken zo word je een topnetwerker

Netwerken: zo word je een topnetwerker!

10 feb 2018 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Vraag aan de gemiddelde verkoper, professional of ondernemer waar de meeste opdrachten vandaan komen, en je zult heel vaak als reactie krijgen: uit mijn netwerk. En zo’n netwerk, dat is nogal breed. Van klanten tot kennissen en van prospects tot andere bedrijven uit jouw branche. Iedereen kan een rol spelen in jouw acquisitietraject en uiteraard geldt dat andersom net zo goed. De heel goede netwerkers onder ons onderscheiden door een aantal persoonlijke kwaliteiten. Voor hen is netwerken een dagelijkse gewoonte, waar ze op allerlei manieren volop profijt van hebben.

De vijf topkwaliteiten van topnetwerkers op een rij

Netwerkbestand
Visitekaartjes bewaar je zorgvuldig – op papier of digitaal. Maak voor jezelf een netwerkbestand met alle praktische gegevens. Voeg bijvoorbeeld ook branches of een regio toe, waarop je snel kunt selecteren. Orde zorgt er voor dat je snel kunt handelen als je iemand in jouw netwerk wilt helpen of een vraag wilt stellen.

Verdieping
Onthoud relevante informatie die in de toekomst van pas kan komen. Dat kan zakelijke info zijn, zoals bedrijfsinformatie of onderscheidende kenmerken van het aanbod van de ander. Maar ook persoonlijke zaken zijn van belang. Denk aan verjaardagen, hobby’s en interesses of connecties die jullie gemeen hebben. Voeg het toe in je netwerkbestand om het eenvoudig te raadplegen.

Kansen grijpen
Elke dag doen zich tal van mogelijkheden voor om jouw netwerk te benutten. Wees er alert op en grijp kansen die zich voordoen. Hou wel voor ogen waar de ander mee geholpen is. Wie geeft…. precies.

In beeld
Blijf in beeld binnen je netwerk. Stuur artikelen, links of uitnodigingen door. Koppel mensen uit je netwerk aan elkaar. En vergeet niet: als iemand jou helpt, bedank de ander dan.

Voortdurend netwerken
Als je het effect ziet van een sterk netwerk, wordt het alleen maar leuker om er mee bezig te zijn. Plan voor jezelf elke week een uurtje om actief met je netwerkbestand aan de slag te gaan. Stel jezelf bijvoorbeeld tot doel om minimaal twee mensen uit jouw netwerk gericht te benaderen. Voor een vraag die je zelf hebt, of om de ander de helpende hand te bieden.

Je netwerk eerst eens goed in kaart brengen? Lees dan het blogbericht ‘Wie zit er in jouw netwerk?‘. Meer netwerktips? Klik dan op de tag ‘netwerken’ voor alle artikelen.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Eva | commercieel

    23 januari 2012 om 16:26 uur

    Commercieel succes is zeer afhankelijk van je netwerk. Maar het is niet echt nieuw. Vroeger was onze mond tot mondreclame onze beste bron van commercieel succes. Nu noemen we het iets anders, netwerken dus, maar de het commercieel succes is even groot.