Nieuwe klanten of juist meer succes bij bestaande klanten?

13 mei 2013 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Veel commerciële professionals en ondernemers richten zich met een groot deel van hun activiteiten op het binnenhalen van nieuwe klanten. Niks mis mee. Het nadeel kan zijn dat je er veel tijd, energie en geld insteekt. Terwijl je de omzet bij bestaande klanten vaak veel makkelijker laat groeien. Zij kennen je immers al, vertrouwen op je en willen best meer opdrachten aan je geven. Je kunt er zelf ook een steentje aan bijdragen om dat voor elkaar te krijgen.

Vier manieren om groei te bereiken

Laat jouw aanbod zien en horen
Meer opdrachten van klanten kan betrekking hebben op producten of diensten die ze al eerder bij je hebben aangeschaft. En het is ook goed mogelijk dat je hen meer te bieden hebt, waar ze zich (nog) niet bewust van waren. Door tijdens het klantcontact goed te inventariseren waar de behoefte ligt, is het eenvoudig om daar op in te spelen. Dat hoeft niet in het eerste gesprek, ook na een wat langere relatie goed. Zeker als je in de loop van de tijd nieuwe zaken te bieden hebt.

Volg het traject van bestelling tot oplevering
Als je heel nauw bij het verkooptraject betrokken bent (en blijft), dan zie je automatisch of alles goed verloopt. Ook als er iets niet soepel gaat, dan ben je er op tijd bij om in te grijpen. Ben je niet ‘in levende lijve’ aanwezig, hou dan voldoende contact via telefoon en mail. De klant waardeert deze aandacht zonder meer, wat jullie relatie alleen maar sterker maakt.

Bedankt, lieve klant!
Zijn de producten eenmaal geleverd of de dienstverlening afgerond, dan gaat het relatiebeheer uiteraard gewoon door. En dan niet specifiek gericht op nog meer verkopen. Juist een andere en oprechte manier van waardering is op zijn plaats in dit geval. Stuur bijvoorbeeld een ansichtkaart als bedankje. Of laat iets leuks bezorgen waarvan je weet dat jouw klant het erg op prijs stelt. Nog beter: ga persoonlijk langs om jouw contactpersoon te bedanken voor de fijne samenwerking. Wat je ook doet, maak het persoonlijk en origineel.

Samenwerken nu en in de toekomst
Zakendoen op lange termijn is iets wat we allemaal graag willen. Ook als jouw klant op dit moment geen opdrachten voor je heeft, hou je het contact warm. Bijvoorbeeld door enkele keren per jaar contact op te nemen en interesse te tonen in de klant en zijn of haar bedrijf. Wat ook kan: attendeer iemand op ontwikkelingen van jouw bedrijf of branche, nodig iemand uit voor een bijeenkomst of ga met gebak op de koffie. Wil je er een meer verkoopgerichte activiteit van maken? Stuur dan een bon met een speciale actie, gratis cadeau of ander aantrekkelijks.

Contact onderhouden is leuk en zinvol, ook als het niet direct tot verkopen leidt. Uiteindelijk krijg je er op welke manier dan ook wel iets voor terug.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Peter Mooldijk

    18 augustus 2016 om 10:46 uur

    Het is waar wat je hier boven schrijft. Toen ik 25 jaar geleden in de sales werkte, was alles gebaseerd op relatie en op langere termijn. Tegenwoordig is relatie niet meer belangrijk en is het korte termijn werk (snel (cashen). Zodoende moeten de ervaren mensen, vervangen worden door de jeugd. Mijn ervaring voor bedrijven/consumenten is een gezicht en wat je zegt moet je ook meteen doen!!!