nieuwe klanten lees de krant acquisitie

Nieuwe klanten of onderscheidend relatiebeheer? Lees de krant!

Artikelen

Breeduit bladerend op de keukentafel of vingervlug lezend op mobiel of tablet. De krant biedt een bron van inspiratie als het gaat om acquisitie. Het is maar net wat op welke doelgroep jij je richt. De economiepagina’s van landelijke en regionale ochtendkranten bieden informatie over o.a. het bedrijfsleven. Richt jij je meer op consumenten, dan zie je in de huis-aan-huiskranten wat hen bezig houdt. Bekijk de krant daarom eens met een andere blik en ontdek nieuwe manieren om nieuwe klanten te werven.

Uiteraard lees je de krant om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in jouw markt. Het is immers altijd fijn als je bij klanten of op bijeenkomsten mee kunt praten over die onderwerpen. Bedenk je daarnaast wat jij met het nieuws kunt, gerelateerd aan jouw bedrijf. Wees creatief en benader de betrokkene persoonlijk met een aanbod van jouw bedrijf. Grote kans dat iemand met plezier zaken wil doen als beloning voor jouw inventieve of slimme aanpak.

Voorbeelden ter inspiratie

Er komt een nieuwe vestiging van een internationaal bedrijf naar jouw regio
Als marketeer kun je ondersteuning bieden om op ludieke wijze naamsbekendheid in de omgeving te creëren. Als evenementenbureau bied je aan om het openingsfeest te organiseren. Als restaurant nodig je de nieuwe medewerkers uit voor een proeverij met lokale hapjes.

De vergunning en financiering voor de uitbreiding van een bedrijfspand zijn goedgekeurd
Als reclamebureau kun je vlaggen, zeildoeken of andere opvallend vormgegeven uitingen bieden. Als leverancier van ergonomische bureau accessoires doe je een mooi aanbod om de nieuwe werkplekken in te richten. Als bloemist hou je een goed verhaal over het belang van planten op kantoor, met daarbij een uitgewerkt plantenplan.

Denk ook klein. Zie je dat een medewerker een jubileum viert? Stuur iets lekkers of een bos bloemen. Kind geboren? Een fleurig cadeautje wordt door elke kersverse ouder gewaardeerd. Het zijn kleine dingen, zonder direct verkoopresultaat, maar met een lange en positieve attentiewaarde. En wat is nou belangrijker dan een goed gevoel achterlaten?

Daniëlle de Jonge