non verbale communicatie dit zeggen je ogen

Non-verbale communicatie: dit vertellen je ogen

28 feb 2012 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Echt contact maken als je met iemand communiceert doe je pas als je elkaar in de ogen kijkt. Al bij de kennismaking kijk je elkaar aan terwijl je je voorstelt. Niet te lang, een paar seconden is genoeg. Daarna kijk je beide weg, je gaat zitten of pakt bijvoorbeeld je tas om er iets uit te halen, om vervolgens je gesprek te vervolgen. Tijdens het moment kort na het eerste contact hebben wij mensen namelijk de behoefte om de ander even helemaal in ons op te nemen. Of je het nu leuk vindt of niet, de ander vormt zich een beeld van je op basis van hoe je er uit ziet. En eerlijk is eerlijk, jij doet precies hetzelfde en vaak zonder dat je je er bewust van bent.

Waar kijk jij naar?

Oogcontact kan een gesprek in een bepaalde richting sturen. Zo blijkt dat degene die als eerste wegkijkt kan overkomen als verlegen, nerveus of ‘onderdanig’. Bij belangrijke gesprekken zoals onderhandelingen merk je daardoor wel eens dat iemand je langer aankijkt dan normaal. Zo laat de ander een vorm van dominantie blijken. Iemand strak aankijken zonder met je ogen te knipperen duidt ronduit op agressie. Als iemand juist heel vaak met zijn of haar ogen knippert, dan komt dit vaak omdat die persoon het gevoel heeft onder druk te staan. Praat je met iemand van wie de ogen voortdurend overal heen flitsen, dan geeft dat aan dat hij of zij zich onzeker voelt of graag weg wil.

Twee tips om je blik bewust in te zetten:

  • Wil je sociaal en vertrouwd overkomen, kijk bij de ander dan met name naar het gebied tussen de ogen en de mond.
  • Krachtig wordt het wanneer je kijkt naar het gebied tussen de ogen en het midden van het voorhoofd. Let op: te lang kijken komt intimiderend over.

Pas op dat je tijdens een gesprek niet voortdurend oogcontact maakt. Je gesprekspartner wordt hier waarschijnlijk bloednerveus van. Ongeveer 60% van de tijd iemand aankijken is een goede richtlijn. Je zult merken dat het per persoon sterk verschilt. Wanneer je een klik hebt met de ander is er veel meer oogcontact dan wanneer twee personen elkaar niet zo goed liggen. Ook leuk om te weten: verwijde pupillen geven aan dat de ander heel geïnteresseerd is. Laten we er voor het gemak maar van uit gaan dat de interesse in zakelijke gesprekken er is voor jouw bedrijf, in het café heeft het waarschijnlijk een heel andere betekenis …..

Draag je een bril of wil je een andere uitstraling? Lees dan ook eens dit artikel en ontdek dat je met een bril een hoge IQ-uitstraling hebt.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Hans

    29 september 2018 om 14:01 uur

    Beste

    Hoe zit het met jouw gesprekspartner wanneer deze langer de ogen sluit dan normaal geknippert wordt?

    • Daniëlle de Jonge

      1 oktober 2018 om 11:19 uur

      Dat zou kunnen duiden op dat iemand even nadenkt over een vraag of over wat er gezegd wordt. Als het altijd zo is, dan is het een eigenschap van de persoon en betekent het niet direct iets voor hoe een gesprek verloopt.

  • Anders Jansen

    29 februari 2012 om 16:32 uur

    Oogcontact (natuurlijk in de niet-intimiderende vorm en gedoseerd) maakt persoonlijk.

    Mooi voorbeeld van een amerikaanse bank.
    Hun credo was ‘persoonlijk bankieren’. Doorvertaling naar gewenst gedrag op de werkvloer was het opschrijven van de kleur ogen. Elke nieuwe medewerker moest in de eerste 150 klantgesprekken de kleur ogen opschrijven van de gesprekspartner. Waarom? omdat ze gemerkt hadden dat als je klanten een keer goed in de ogen aankijkt a/h begin van het gesprek, dit een persoonlijkere touch geeft aan het gesprek. Die feedback krijgen ze ook terug na gesprekken.

    Grappige is dat als ik dat voorbeeld wel eens toelicht in sessies, je vaak ook voor het eerst echt in ogen van mensen gaat kijken. Wat jij ook beschrijft, vaak kijk je mensen wat glazig aan ipv recht in hun ogen. Maar om de kleur ogen te definiëren moet je écht iemand aankijken. En dat geeft je gesprekspartner een indringender gevoel. Mits niet te lang en te intimiderend is dat een prettig gevoel.