nooit af boekrecensie

Nooit af [boekrecensie]

15 feb 2016 | Boekentips, Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Ben je van het type “Waaaah de robots komen!” of omarm je technologische ontwikkelingen vol nieuwsgierigheid? Denk je dat het niet zo’n vaart loopt met veranderingen of zie je de praktijkvoorbeelden van exponentiële groei? Geloof je dat er altijd voldoende werk voor mensen blijft of mijmer je al over een basisinkomen voor iedereen? Mooi! Als je je in één of meer van deze varianten herkent is het boek ‘Nooit Af’ van Martijn Aslander en Erwin Witteveen echt iets voor jou. Want of je nu stiekem in de ontkenningsfase rondom veranderingen zit of enthousiast opspringt bij weer een briljante vinding: dit boek biedt voor ieder een heleboel. Om over na te denken, om met anderen over te filosoferen en om eens eerlijk te kijken hoe ook jij kunt profiteren van de eindeloze mogelijkheden die in het verschiet liggen.

Oude structuren

Een belangrijke boodschap is dat we met z’n allen los moeten komen van oude structuren. Alles wat je gewend bent verandert vroeg of laat. Niks is ooit af, en met de technologie gaat het ook nog eens in een stroomversnelling. Grote organisaties krijgen steeds vaker het nakijken en worden ingehaald door ‘slimme jongeren met een computer’. Of bestaande systemen zijn gedwongen te veranderen omdat groepen mensen – zwermen – die dat aanjagen. Beeldende cases van onder meer Samsung, Microsoft en TomTom onderstrepen dat. Net als voorbeelden over fietspaden, de OV-chipkaart en Facebook. En wees eens eerlijk: laat jij je kapotte smartphone voor veel geld repareren? Of doet u dat voor een paar euro zelf met dank aan een gratis instructiefilmpje van een slimme jongen op YouTube?

Permanent bèta

Nooit af betekent volgens de auteurs ook dat alles in een permante bètastatus verkeert. Het gaat niet zozeer om het creëren van een bepaald iets. Juist het verbeteren, samenvoegen en versterken van bestaande ontwerpen maakt dat er nieuwe dingen ontstaan. Van bèta naar bèta dus. Er zijn vier megatrends om absoluut rekening mee te houden. Big data, 3D-printing, Overvloed en Singularity. Wist je dat er in China een volledig 3D-geprint flatgebouw staat? Vervolgens gaan de auteurs in op vertragers van processen en maken dan de doorstap naar wat er kan en gaat veranderen. Zo komen het corporate bedrijfsleven, onderwijs, zorg en de financiële sector uitgebreid aan bod. Dat inspireert! Niet dat de auteurs het zeker weten, dat is onmogelijk. Het geeft alleen zoveel kijk op hoe het kan gaan, erg fascinerend.

Je blijft er in lezen

En ja, zoals dat gaat met echt goede boeken: die lees je nog eens, of delen er uit. En dan kom je weer tot nieuwe inzichten. Dit is voor mij zo’n boek. Dus eigenlijk is deze recensie ook nooit af.

Lees hier alle verdere info van Nooit af