Optimaal! Geweldig! (en andere superlatieven). Wel of niet doen in verkoopgesprekken?
‘Een geweldige dienstverlening’, ‘Toonaangevend in uw branche’, ‘Optimale service’, ‘Uitmuntende kwaliteit’. Dit soort kreten worden nogal eens gebruikt door bedrijven, zowel in folders of op websites. Maar ook in persoonlijke gesprekken komen ze geregeld voorbij. De overtreffende trap (ofwel: superlatieven) moeten aandacht trekken en klanten er van overtuigen dat ze met ‘de beste’ te maken hebben. Soms is het inzetten van een superlatief zeker effectief. Waak er wel voor dat het geen irritatie gaat opwekken.
Overtuigingskracht zonder superlatieven
Een superlatief geeft kracht aan een daaropvolgend woord. Kan handig zijn, want je kunt een ander en enthousiast mee maken. Gebruik je dit soort versterkende woorden, geef er dan wel een toelichting bij. Anders worden het loze kreten. Bijvoorbeeld:
> Een heel bijzonder geschenk voor uw zakenrelaties. Van elke euro doneren wij 25 cent aan een goed doel.
> Door onze uitstekende service, komt er binnen 24 uur een monteur bij u langs. Ook ’s nachts en in het weekend.
Let daarnaast op de volgende zaken als je overtuigend over wilt komen:
- Spreek daadkrachtig. Vermijd twijfelwoorden zoals: wellicht, mogelijk, waarschijnlijk.
- Spreek overtuigend. Dus ‘Het voordeel hiervan is….’ i.p.v. ‘Een van de voordelen is….’.
- Spreek actief. Vermijd daarbij twijfelwoorden zoals: kunnen, zullen, worden.
- Spreek met werkwoorden i.p.v. naamwoorden. Dus ‘u ervaart….’ i.p.v. ‘de ervaring is….’.
- Spreek de klant aan. Bijvoorbeeld ‘U ontvangt van ons….’ i.p.v. ‘Wij sturen u….’
Overtuigingskracht in commerciële gesprekken is eenvoudig te bereiken, zolang je verkooppraatjes achterwege laat en jouw eigen stijl van communicatie gericht inzet.