opvallende mailing klanten werven

Opvallende mailing om klanten te werven

19 feb 2010 | Commerciele slagkracht

Onlangs sprak ik iemand die een nieuwe dienstverlening gaat introduceren. Hiervoor verstuurt hij  onder andere een mailing naar een aantal bedrijven. Per post, voor een hogere attentiewaarde dan wanneer de mailing via e-mail gaat. ‘Niet met een postzegel erop, maar met een frankeermachine gefrankeerd’, vertelde hij. Zijn motivatie: mailings met een postzegel komen minder professioneel over en dan denken mensen dat het van een klein bedrijf komt, wordt dus niet gelezen. Interessant om eens te polsen wat mensen in mijn netwerk daar van vinden. De conclusie is 50/50. De een vindt post met een postzegel juist getuigen van oprechte aandacht en geen ‘bulkmail’. De ander vindt de frankeermachine beter. Wat voor frankeerwijze je ook kiest, uiteindelijk gaat het er om dat de ontvanger de envelop opent.

Tips om op te vallen

Kaart
Mensen vinden het meestal leuk om een kaart te krijgen. De kans dat deze gelezen wordt is groot, want er hoeft geen envelop omheen dus de ontvanger kijkt al snel wat het is. Maak er wat moois van op A5 of A6 formaat.

Persoonlijk
Voor een mailing naar bestaande klanten of mensen die je kent: maak het persoonlijk. Refereer bijvoorbeeld in de p.s. naar iets wat op de persoon of op diens bedrijf slaat. Ik heb eens iemand ontmoet die jaarlijks een aantal uitnodigingen voor bijeenkomsten verstuurt naar een klantenbestand van ruim 300 mensen. Op elke uitnodiging schrijft ze een persoonlijke noot. Over oprechte aandacht gesproken.

Handschrift
Een handgeschreven p.s., een korte notitie op de brief of op een andere manier iets geschreven valt op en wordt gewaardeerd. Lastig als je honderden mailings verstuurt, in alle andere gevallen een aanrader.

Twee keer
Of drie keer, als het maar een aantal keer is. Een mailing in fases vergroot de herkenbaarheid. Begin met een brief of kaart waar de ontvanger weinig wijs uit kan, maar wel nieuwsgierig van wordt. De tweede en/of derde mailing geeft “het geheim” weer. Anders inzetten kan ook: een van mijn klanten stuurt elk jaar voor de zomervakantie een kaart waar iets op staat zoals “We zijn een aantal weken weg….” en na de vakantie volgt “….vanaf nu staan we weer helemaal voor u klaar”. Wat afbeeldingen van de producten er op en de naamsbekendheid is op een ludieke manier weer vergroot.

Formaat
Een opvallend formaat helpt ook om de ontvanger zover te krijgen dat hij de envelop opent. Denk aan vierkant, heel groot of juist heel klein, langwerpig, etc. De aantrekkelijkheid van de envelop blijft uiteraard meespelen, maar daar weten vormgevers goed raad mee.

Bobbel
Al heel vaak gebruikt en nog steeds effectief: stop een gadget bij de mailing. De bobbel van de envelop maakt nieuwsgierig, want wat zou het zijn….?

Actie
Zet de ontvanger aan tot actie. Een antwoordkaart voor een gratis taart, een webadres vermelden waar een gratis ‘white paper’ te downloaden is, bedenk iets creatiefs en de kans is groot dat een aantal ontvangers reageert.

Maximaal effect

Hoe opvallend de mailing ook is, het meeste effect bereik je altijd door de mailing na te bellen. Heeft de (potentiële) klant niks ontvangen, dan heb je aan de telefoon mooi de kans om het aanbod alsnog te presenteren.

Tips voor de inhoud van de mailingbrief lees je in het blogartikel ‘acquisitiebrief op maat’.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Karin Jongh

    29 maart 2010 om 15:15 uur

    Postzegel of frankeermachine? Postzegel! Laat via TNT post postzegels maken met je eigen logo of boodschap. Wedden dat ‘ie opvalt?

  • Paul

    22 februari 2010 om 12:09 uur

    Dat is best interesant om eens bij stil te staan; goed artikel met bruikbare tips! Even reageren op ‘grootte-uitstraling’: uit de vele contacten met diverse bedrijven valt het me op dat juist de kleinere bedrijven (met name in dienstverlening) veel meer werk hebben dan de ‘grote jongens’. Op dit moment zit ik zelf in de fase dat ik als eenmanszaak te klein wordt voor het aangeboden/geworven werk. Afhankelijk van de branche kan een kleinere (maar wel top-professionele) uitstraling ook een voordeel zijn.

  • Manon van Essen

    19 februari 2010 om 16:40 uur

    Erg interessant stukje. Ik ben zelf werkzaam voor Print Personal en wij verzorgen handgeschreven mailings! Ook in grote oplage. Laatst bijvoorbeeld 25.000 enveloppen en kaarten van een handschrift voorzien. De extra attentiewaarde zat inderdaad in het handschrift maar ook de persoonlijke frankeerstempel. In de Frama frankeermachine zat namelijk een logo van de afzender.
    Persoonlijke uitstraling en stempel!