social media linkedin persoonlijke uitnodiging

LinkedIn: Persoonlijke uitnodiging om te linken met nieuwe zakenrelaties

21 apr 2010 | Commerciele slagkracht

Al vaker heb ik op dit blog verteld dat ik graag gebruik maak van LinkedIn. Wie niet?! Het is een ideaal online netwerk voor de zakelijke markt. Handig om relaties te onderhouden en geregeld zoek ik via dit netwerk naar mensen waar ik (om wat voor reden dan ook) contact mee wil leggen. Van allerlei kanten krijg ik zelf ook uitnodigingen om te linken en dan verbaas ik me wel eens. Ik krijg heel vaak uitnodigen met de standaardtekst dat iemand mij graag wil toevoegen aan zijn/haar netwerk. Terwijl ik die persoon niet ken. Wat veel mensen vervolgens doen in zo’n geval: de uitnodiging linea recta richting prullenbak. En dat is zonde! Waar gaat het mis?

Maak het persoonlijk!

Je wilt graag in contact komen met iemand en als je geen directe manier hebt is LinkedIn de makkelijkste weg. Overigens is het wel slim om te kijken of je via een van jouw eigen contacten geïntroduceerd wilt worden. Dit werkt vaak heel goed en degene aan wie je het vraagt vindt het ook nog eens leuk om je te helpen.

Lukt het niet om een introductie te krijgen en benader je iemand zelf, doe dan één ding altijd: maak een persoonlijke boodschap! Hoe behulpzaam LinkedIn wil zijn met de tekst ‘I’dd like to add you to my professional network on LinkedIn’, dit is echt geen goede binnenkomer. Delete de hele zin en schrijf waarom jij wil linken. LinkedIn nodigt je zelfs uit om dat te doen als je connecties maakt via de laptop. Doe je dat via de app op je mobiel, dan moet je zelf een extra handeling doen om de persoonlijke tekst toe te voegen.

Leg uit waarom je contact wilt

Zoek je iemand als samenwerkingspartner, als leverancier of denk je dat je een interessante zakenpartner voor hem of haar bent met jouw aanbod: schrijf dat dan. Het is meteen duidelijk waar de persoon aan toe is met jouw uitnodiging. Prijs je jouw bedrijf, product of dienst aan, waak er dan voor dat je niet als verkoper overkomt. Je krijgt er toch niet meteen een opdracht door, je wilt alleen een contact gaan opbouwen. Bijvoorbeeld omdat je al meer bedrijven in een bepaalde branche als klant hebt of omdat je hebt vernomen dat dit bedrijf een bepaalde behoeft heeft. Wees eerlijk en duidelijk, grote kans dat jouw uitnodiging gewoon geaccepteerd wordt. En wie weet wat voor mooi contact je er aan over houdt!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *