presentatietechnieken opening

Presentatietechnieken: een opvallende opening

24 jun 2009 | Commerciele slagkracht

De mensen in de (vergader)zaal zitten klaar voor jouw presentatie. Je voorbereiding is goed en je bent er van overtuigd dat het een wervelend geheel gaat worden. En dan begin je. Wordt het een korte opsomming van het programma? Of kies je voor een opvallende en prikkelende opening om meteen de aandacht vast te pakken? De laatste optie vergroot de kans dat het publiek de rest van je presentatie vol interesse blijft luisteren. Een aantal voorbeelden van goede binnenkomers:

Beeld en geluid
Start voordat je iets zegt een korte film of geluidsfragment. Je publiek verwacht dat jij begint met spreken en krijgen iets anders voorgeschoteld. Dat trekt de aandacht en maakt nieuwsgierig! Met een goed gekozen fragment maak je vaak een belangrijk deel van je presentatie duidelijk, je creëert commitment voor wat je gaat zeggen.

Anekdote
Een (korte!) anekdote fungeert als uitstekende kapstok voor de rest van je presentatie. Persoonlijke ervaringen en belevenissen doen het vaak goed. Vertel de anekdote op een mooie verhalende manier voor extra aandacht. Om je gevoel voor anekdotes te ontwikkelen, is het nuttig om je ogen en oren elke dag de kost te geven. Waar je ook bent en wat je ook doet, de anekdotes liggen voor het oprapen.

Humor
Een grap is een uitstekende ijsbreker van een presentatie. Let er wel op dat er een link is tussen de grap en het onderwerp van je presentatie. Waak er voor dat je geen grappen maakt over politieke of religieuze onderwerpen, grote kans dat het publiek dit niet kan waarderen.

Actualiteit
Een (positief) onderwerp uit het nieuws linken aan het onderwerp van je presentatie geeft je een handige kapstok. Lees de krant, kijk en luister naar het nieuws, speur op het internet en je zult zien dat er vaak een goede overeenkomst te bedenken is met jouw presentatie.

Citeer
Velen voor jou hebben al fantastische openingszinnen bedacht. Dus: beter goed gejat dan slecht bedacht. Op het internet zijn tal van sites te vinden waar goede citaten staan en ook in de boekhandel vind je voldoende inspiratie. Let op: vermeld wel van wie het citaat afkomstig is.

Niet alleen de opening van je presentatie verdient de nodige aandacht. Het slot is eveneens van belang, in het volgende blogartikel tips voor een goede afsluiting.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Danielle de Jonge

    21 februari 2010 om 22:28 uur

    Beste David,

    goede aanvulling op het artikel, het is altijd aan te bevelen om de luisteraar centraal te stellen en het voordeel voor de ander duidelijk te maken. Samenhang met de beschreven tips voor een opening kan een goede combinatie zijn. De succesvolle technieken blijken vaak nog steeds effectief. Zo kiest ieder voor een stijl die bij hem/haar en het publiek past en worden de luisteraars op ‘eigen wijze’ vanaf het begin betrokken bij de presentaties.

    Hartelijke groet,
    Danielle

  • David Bloch

    20 februari 2010 om 21:28 uur

    Oeps, dat ging te snel – ik heb een tikfout gelten in mijn vorige ‘submission’.

    bescouw –> beschouw

    🙂 DAVID

  • David Bloch

    20 februari 2010 om 21:27 uur

    Hoewel je je ideeën aardig beargumenteert, Daniëlle, bescouw ik ze als verouderd.
    Dit zijn typische tips uit de ‘standaardteksten’ van 20+ jaar geleden wanneer het om ‘lezingen’ ging.
    Vooral je alinea over humor.
    Hoewel deze mogelijke beginnen ‘iets’ op gang brengen, lijkt het mij veel effectiever om de kloof te overbruggen tussen spreker en luisteraars. Daar zijn er andere technieken en inzichten voor (nodig). En, ze hebben het voordeel dat ze helpen RUST te veroorzaken in beide partijen, en vooral bij de spreker. Ik leg het hier wat eenvoudig uit. Ik heb er meer dan voldoende over geschreven. En, de essentie blijft:
    – begin nooit bij jezelf en altijd bij (de wereld van) je luisteraars
    – gebruik nooit iets wat lijkt op een cliché (vooral taal, maar ook gebaren)
    – betrek de uisteraar zo snel mogelijk en zorg ervoor dat hij/zij weet binnen uiterlijk 90 seconden waarom het in zijn/haar vordeel is om te blijven zitten en aandacht te schenken aan jou …

    🙂 DAVID