nieuwe klanten door geven presentatie

Presentatietechnieken: zo bereik je nieuwe klanten met een goede presentatie

06 sep 2011 | Commerciele slagkracht

Een lezing, interactieve presentatie, seminar of (proef)workshop: er zijn tal van mogelijkheden om nieuwe klanten te laten kennismaken met jouw expertise. Altijd leuk om te doen en anderen te inspireren. Als je er niet voor benaderd wordt, kun je zelf een bijeenkomst organiseren of aanhaken bij anderen. Netwerkorganisaties zoeken regelmatig interessante sprekers. En wat te denken van bedrijven die een aanvullende dienst of product leveren, zodat je gezamenlijk kunt optreden. Soms doe je het gratis, andere keren krijg je er voor betaald. De (tijds)investering loont in ieder geval. En het is natuurlijk fijn als je er daadwerkelijk klanten en goede contacten aan overhoudt. Vier tips om dat te realiseren. Om het beste resultaat uit jouw presentatie te halen, hou je rekening met een aantal essentiële zaken.

Essentiële punten om rekening mee te houden

Ga niet verkopen!
Een wervend praatje over hoe goed jouw product of dienst is, daar zit niet direct iemand op te wachten. Mensen die naar een presentatie komen, willen er graag zelf iets aan hebben. Let daar op als je jouw verhaal gaat voorbereiden. Mag je dan niks zeggen over jouw werkzaamheden? Tuurlijk wel! Noem voorbeelden van opdrachten die je uitvoert of vertel over je aanpak en waarom dat werkt. Waar het om gaat is dat mensen zien en horen dat jij de expert bent. Als dat vertrouwen er is, willen ze ook wel zaken met je doen.

Kies het juiste publiek
Wie zijn jouw doelgroepen? Waar kom je ze tegen? Kijk goed rond op welke plaatsen jouw presentatie het beste tot zijn recht komt. Hou alle opties open. Van netwerkclub tot branchevereniging en van lokaal industrieterrein tot een groots landelijk event. Organiseer je zelf een bijeenkomst? Benader dan in ieder geval de potentiële klanten die je al langer op het oog hebt en zoek op internet naar andere interessante personen. Vraag hen ook gerust een introducé mee te brengen. Uiteraard kun je (in overleg) jouw klanten en zakenrelaties uitnodigen voor bijeenkomsten die anderen organiseren. Een mooie gelegenheid om hen iets extra’s te bieden.

Bepaal een interessant onderwerp
Bedenk wat jouw publiek wil horen. Zo voorkom je dat je de focus legt op wat jij graag wilt vertellen. Het gaat er primair om dat de ander er iets aan heeft. Dat kan informatie zijn, tips over hoe ze iets kunnen aanpakken of gewoonweg geïnspireerd raken voor hun eigen bedrijfsactiviteiten. Speel in op actuele ontwikkelingen of vraagstukken die bij de betreffende doelgroep vaak voorkomen. Jouw expertise blijkt vervolgens uit de manier waarop jij een probleemstelling aanpakt of de visie die jij hebt op ontwikkelingen.

Ontvang gegevens van potentiële klanten
Wil je nieuwe klanten overhouden aan de presentaties die je geeft, dan is het allerbelangrijkste dat je hun gegevens ontvangt. Hiermee werk je aan de uitbreiding van je netwerk en zoals we allemaal weten: dat is de meest effectieve manier om extra klanten te krijgen. Verzamel visitekaartjes in ruil voor iets wat jij te bieden hebt. Bijvoorbeeld een white paper met extra informatie over het onderwerp, een checklist, een Top X Tips, etc. Je kunt ook vragen of aanwezigen jouw nieuwsbrief willen ontvangen (mits je die hebt uiteraard) of op andere wijze op de hoogte willen blijven van jouw tips en activiteiten. Daarvoor kun je ze een formulier laten invullen met hun bedrijfs- en mailgegevens. Voeg daar eventueel ook een paar korte vragen aan toe die als evaluatie van jouw presentatie dienen. Heb je eenmaal de gegevens, dan komt het neer op relaties opbouwen, beheren en kun je er op enig moment de zakelijke vruchten van plukken.

Op deze site vind je diverse artikelen over het geven van presentaties, je vindt ze door te klikken op de tag ‘presentatietechnieken’. Van een prikkelende opening tot een sterke inhoud en een goede afsluiter. En niet te vergeten het inzetten van je lichaamstaal en aanverwante zaken zoals hand-outs uitdelen. Laat je inspireren om er jouw draai aan te geven. Wil je een concrete tip voor een presentatie die je gaat geven? Neem dan contact met mij op, ik help je graag.

Veel presentatieplezier!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *