prijs uitreiken aan jouw klant winnaar winst

Reik eens een prijs uit aan….jouw klant!

16 mrt 2011 | Waardevolle klantrelaties

Vroeger organiseerde de bakker in onze wijk ieder jaar een kleurwedstrijd. Vol overgave stortte ik mij met kleurpotloden en viltstiften op het inkleuren van het dikbuikige mannetje met broden en gebak wat op het vel getekend stond. Inleveren bij de mevrouw achter de toonbank en dan in spanning afwachten of ik het mooiste kon kleuren en een slagroomtaart had gewonnen. Dat was leuk! En zo blij als kinderen kunnen worden met het winnen van een wedstrijd, zo blij zijn ook grote mensen als ze iets winnen. Jouw klant bijvoorbeeld. Je kunt van alles bedenken om jouw klanten in het zonnetje te zetten.

Wat gaat jouw klant winnen?

Een prijs uitreiken aan jouw klanten hoeft niet veel tijd of geld te kosten, hoewel je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Ter inspiratie:

  • Laat de klanten van jouw restaurant of cateringbedrijf hun favoriete recept inleveren. Het beste wordt door de kok gemaakt of komt een tijdje op de kaart te staan. De winnaar mag met een aantal personen een avond kosteloos komen eten. Ook leuk: de modewinkel die de fraaiste combinatie van kleding beoordeelt (met modeshow), de boekwinkel die het mooiste gedicht of verhaal beloont met een boekenpakket of de garage die de best gewassen auto een jaar gratis schoonmaakt.

 

  • Zet de kinderen van jouw klanten aan het creatieve werk. Verstuur bijvoorbeeld een bouwpakket van een ‘kaal’ vogelhuisje (past door de brievenbus), laat het versieren en vraag om een foto. De foto’s van de mooie kunstwerkjes plaats je allemaal op jouw website. De winnaar krijgt eeuwige roem en een bos voorjaarsbloemen. De kleurplaat blijft ook altijd goed (let op copyright als je deze van internet haalt!).

 

  • Bedenk een slagzin of rebus om te laten oplossen. Of vraag aan klanten om een goede slogan voor te bedenken die jullie samenwerking weergeeft. Tips voor duurzamer of groener zaken doen of de meest klantvriendelijke aanpak kun je ook bij jouw klanten neerleggen. Meestal vinden zij het heel leuk om mee te denken en te helpen. Uiteraard beloon je ze met een passende prijs en uitgebreide bedankjes.

 

  • Worden de producten van jouw bedrijf door resellers in de markt gezet? Reik dan een Award uit voor bijvoorbeeld de beste marketingcampagne, mooiste etalage of klantvriendelijkste medewerker. Laat jouw klanten genomineerden aandragen, zodat je nog meer betrokkenheid krijgt.

 

  • Een Award uitreiken is ook goed voor: origineelste LinkedInprofiel of bericht op social media (als je diensten voor online zichtbaarheid aanbiedt), creatiefste samenwerkingspartner (als je met meerdere partijen aan opdrachten werkt) of meest ondernemende klant (voor klanten die een bijzondere prestatie hebben geleverd in hun branche).

 

  • Geef een medaille of oorkonde aan klanten: bijvoorbeeld de 100ste klant, nieuwste klant, klant die al vijf jaar vaste afnemer is, etc. Of laat een tekenaar een karikatuur maken van de persoon.

Let op: voor het organiseren van prijsvragen en wedstrijden en de daarbij behorende prijzen kun je te maken krijgen met kansspelbelasting. Kijk op de site van de overheid voor de geldende regels.

Laat anderen er van horen!

Als je jouw klant een prijs geeft, dan mag iedereen het weten. Zorg voor een goede zichtbaarheid van de actie door  vermelding op eigen en andere websites, aankondigen via posters, flyers of een (e-)mailingen het inschakelen van de pers. Bij de prijsuitreiking zelf maak je uiteraard foto’s die je met een persbericht verstuurd naar relevante media en je geeft er bekendheid aan op jouw website, in het bedrijfsblad, via Social Media en alle andere kanalen waarmee je jouw (potentiële) klanten kunt bereiken. Zorg er wel voor dat de winnaar de meeste aandacht krijgt en voorkom dat je jouw bedrijf te prominent op de voorgrond schuift. Je krijgt al voldoende aandacht doordat je zoiets leuks en origineels heb georganiseerd.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Danielle de Jonge

    23 maart 2011 om 19:26 uur

    Klopt, niet alle tips zijn voor elke onderneming geschikt. Soms is een aardig budget nodig en dan past het sneller bij een groter bedrijf. Voor kleinere bedrijven zijn tips 2, 3 en 6 goed toe te passen en ook tip 5 kan vaak – al dan niet met wat creatieve aanpassingen – kan een mooie gelegenheid zijn om klanten in het zonnetje te zetten. Succes!

  • Assertiviteitstraining

    22 maart 2011 om 12:39 uur

    Goede ideeën die hier aangedragen zijn, al is het natuurlijk niet voor iedere onderneming even geschikt.