samenwerken met een ander bedrijf

Samenwerken met een ander bedrijf

02 nov 2009 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Meer en meer slaan bedrijven de handen ineen. Vooral kleinere organisaties zien het nut van een goede samenwerking steeds duidelijker om met elkaar of juist met grotere bedrijven samen te werken aan een project of heel nieuw aanbod. Je hebt immers ineens een aantal (extra) collega’s om mee te sparren, je kunt gezamenlijk een nieuw of vernieuwd product- of dienstenaanbod neerzetten en je kunt kosten met elkaar delen. Daarbij spelen bedrijven elkaar op deze manier ook sneller leads en opdrachten toe. Neem daarbij de uitbreiding van je netwerk en het kan niet anders dan dat samenwerken een verrijking is voor je bedrijf. Samenwerken kun je formeel vastleggen bij de Kamer van Koophandel, maar je kunt ook onderling goede afspraken maken. Essentieel is uiteraard dat je een goede samenwerkingspartner kiest. Waar moet je op letten?

Een keten van professionals

In trainingstrajecten komt meer dan eens naar voren dat er ook behoefte is aan het professionaliseren van de schriftelijke communicatie op websites, e-mails, brochures en meer. Gaat het om het schrijven van een offerte, dan zijn ze bij mij aan het goede adres om een workshop te volgen. Voor alle andere soorten teksten werk ik samen met andere bedrijven. Bijvoorbeeld tekstschrijvers, vormgevers, webdesigners en fotografen. Veel van dit soort bedrijven zoeken geregeld een goede tekstschrijver en andersom help ik mijn klanten vaak door hen in contact te brengen met de creatieve collega’s in communicatieland. Voor ik het wist zat mijn adresbestand in mum van tijd vol met allerlei bedrijven die dergelijke diensten aanbieden. Ja, maak dan maar eens een keuze met wie je gaat samenwerken.

Inmiddels heb ik een heel goede samenwerking opgebouwd met een aantal van hen. Allen hebben een eigen, specifieke dienstverlening en concurreren daardoor niet met elkaar. Dat is wel zo prettig om geen scheve gezichten te krijgen. Met twee van hen heb ik nieuwe diensten ontwikkeld, waarmee we onze bestaande klanten én nieuwe klanten een mooi totaalpakket aanbieden.

Maak een aantal overwegingen

Overweeg je om te gaan samenwerken, hou dan in ieder geval met de volgende zaken rekening:

Passen jullie doelgroepen bij elkaar?
Denk bijvoorbeeld aan het leveren van producten of diensten aan bedrijven in dezelfde branche, van dezelfde bedrijfsgrootte of in een gelijke regio.

Spreken jullie dezelfde taal?
Wat voor de ene organisatie klantgericht is, gaat voor een ander nog lang niet ver genoeg. Bespreek vooraf wat je minimaal wilt uitstralen als samenwerkingspartners en stel dezelfde eisen aan elkaar. Werk zoveel mogelijk samen met bedrijven die zo goed als hetzelfde over bedrijfsvoering denken als dat jij doet.

Lever je vergelijkbare diensten of producten?
Er is niks mis met samenwerken met concullega’s, hoewel wat extra goede afspraken verstandig zijn als het gaat om klantenbeheer.

Lever je aanvullende diensten of producten?
Bedenk samen hoe je een nieuw aanbod aan klanten kunt doen, waarbij ze profiteren van beide expertises.

Is er een persoonlijke klik?
Een bedrijf kan nog zo aantrekkelijk zijn om mee samen te werken, als er geen klik is tussen jou en de samenwerkende partij dan is het gedoemd te mislukken. Een klik forceer je niet, die moet er simpelweg zijn.

Misschien wel het allerbelangrijkste criteria voor samenwerking: je onderbuikgevoel. Laat je gevoel zeker mee bepalen of je een samenwerking aangaat of niet.

Werk ze!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *